Moderació de la caiguda

Els preus industrials van baixar l’1,4% interanual fins al desembre

Van pujar l’1% al desembre per l’encariment de l’energia

Els preus industrials van baixar l’1,4% interanual fins al desembre
1
Es llegeix en minuts

Els preus industrials van pujar un 1% el mes de desembre passat en relació amb el mes anterior i van moderar la seva caiguda interanual fins a l’1,4%, el seu retrocés més baix des del gener del 2020, segons ha informat aquest dimarts l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Amb la retallada interanual del desembre, gairebé un punt i mig més moderat que la del novembre (-2,8%), els preus industrials encadenen 19 mesos consecutius de taxes negatives interanuals.

No obstant, la moderació de la caiguda interanual dels preus industrials l’últim mes del 2020 es va deure principalment a l’avanç en més de 3,5 punts de la taxa interanual de l’energia, per l’encariment de la producció, transport i distribució d’energia elèctrica i del refinament de petroli.

Per la seva banda, els béns intermedis van elevar més d’un punt la taxa interanual al desembre, fins a l’1,2%, per l’augment del cost de la fabricació de productes químics bàsics. La resta de sectors van retallar la taxa anual al desembre, en què destaquen la dels béns de consum no durador, que va registrar una variació cinc dècimes inferior a la del mes anterior, fins al 0,3%, per l’abaratiment del processament i la conservació de carn.

Notícies relacionades

Segons l’INE, la taxa de variació anual de l’índex general sense energia va augmentar tres dècimes el mes de desembre, fins al 0,8%, i es va situar més de dos punts per sobre de la de l’IPRI general. La taxa anual de l’IPRI va augmentar en totes les comunitats autònomes. Les pujades més elevades es van produir al Principat d’Astúries, les Canàries i Andalusia, les taxes de les quals es van incrementar 4,8, 3,4 i 3,1 punts, respectivament. Per la seva banda, La Rioja, Comunitat Foral de Navarra i Catalunya són les comunitats on menys va augmentar la taxa anual, amb pujades de dos, tres i quatre dècimes, respectivament. En el cas de Catalunya la taxa va baixar l’1,3% al desembre.

L’índex de preus industrials és un indicador conjuntural que mesura l’evolució mensual dels preus dels productes industrials fabricats i venuts al mercat interior, en el primer pas de la seva comercialització, és a dir, els preus de venda a sortida de fàbrica, excloent-ne les despeses de transport i comercialització i l’IVA facturat.

Temes:

Energia