El pla inversor d’Aena pretén cobrir el creixement turístic de dues dècades
L’objectiu és augmentar en 20 milions de passatgers els aeroports de Madrid i Barcelona / Les inversions comportaran una pujada de les tarifes aeroportuàries

En ple debat per la saturació del turisme, Aena posa en marxa un procés inversor que s’iniciarà en el període 2027-2030 i s’estendrà al quinquenni següent, amb l’objectiu de dimensionar els aeroports espanyols que encaren el màxim de la seva capacitat tècnica teòrica per donar resposta al creixement del turisme de les pròximes dues dècades. No en va, el Consell Internacional d’Aeroports (ACI, per les sigles en anglès) projecta que els cinc països amb més trànsit aeri el 2042 seran, per aquest ordre, la Xina, l’Índia, els EUA, Indonèsia i Espanya.
El focus de les inversions se centrarà en els grans centres de distribució de passatgers. Madrid i Barcelona planegen ampliacions importants de les seves infraestructures per valor de 4.000 i 3.000 milions d’euros, respectivament, amb l’objectiu d’augmentar la capacitat de tots dos en uns 20 milions de persones, fins a 90 milions en el cas de Madrid i 72 milions en el cas de Barcelona. Però també afectarà els grans centres turístics, com els aeroports de Tenerife, Sud i Nord, i Lanzarote (amb un pressupost d’uns 2.000 milions d’euros), Màlaga (uns 1.500 milions d’euros), Alacant-Elx (uns 1.000 milions), Eivissa i Menorca. En una primera etapa (2027-2031), Aena invertirà 12.888 milions d’euros amb actuacions als 46 aeroports de la xarxa d’Aena.
L’objectiu és donar cabuda a més turistes, malgrat que en algunes regions han demanat explícitament a l’operador aeroportuari reduir la mida de l’aeroport per limitar l’entrada de visitants, segons revelen aquestes fonts, que defensen que, si cal prendre mesures, s’ha de fer d’una altra manera però no limitant la capacitat de les infraestructures". "Els aeroports són infraestructures bàsiques que serveixen per a la connectivitat dels ciutadans, per al turisme i per fer negocis. Un aeroport amb connectivitat directa genera oportunitats per a l’economia", afegeixen.
L’objectiu és que les ampliacions atenguin "com a mínim" la demanda de les pròximes dues dècades, tot i que l’extensió del període en què els aeroports podran continuar guanyant viatgers dependrà de la mida dels avions, de l’horari de les operacions i de com s’avanci en la desestacionalització de la demanda.
Anys congelades
La companyia semipública (el 51% del capital correspon a l’Estat espanyol) reconeix que s’haurà d’endeutar per afrontar el nou cicle inversor, que pagaran en última instància els passatgers "els pròxims 20 o 25 anys", a mesura que les inversions es vagin amortitzant i traslladant les tarifes aeroportuàries. L’increment de les inversions comportarà, per tant, una pujada de les tarifes aeroportuàries, després d’una dècada congelades i en plena guerra amb Ryanair, que ha reduït les operacions a Espanya pel fet de considerar-les molt elevades.
- Aquest cap de setmana L’arribada d’un raig polar aquest cap de setmana provocarà un descens tèrmic de fins a 10 graus i donarà pas a la tardor de forma abrupta
-
Ofert per
- El robatori de coure a Montjuïc deixa a les fosques un miler d’esportistes
- TRANSPORT PÚBLIC Restablerts els trens AVE entre Madrid i Barcelona per un incendi pròxim a la via
- FUTBOL Daltabaix amb el límit salarial del Barça: LaLiga el rebaixa en més de 100 milions d’euros