Automoció

El preu del 40% dels cotxes nous pujarà el 5% el 2021 per la normativa de gasos

  • L’entrada en vigor de la norma europea d’emissions WLTP farà que diversos models nous estiguin obligats a pagar impost de matriculació 

  • Fins ara el 60% del mercat n’estava exempt fiscalment, però la nova normativa fa que el mesurament incrementi entre un 15 i un 20% les emissions reals

Un treballador, a la cadena de muntatge del Seat León a Martorell.

Un treballador, a la cadena de muntatge del Seat León a Martorell. / NURIA PUENTES

5
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Era un problema ajornat que tard o d’hora havia d’arribar. De fet, tenia data: divendres, 1 de gener del 2021. Divendres que ve entra en vigor per a tot Europa la nova normativa d’homologació de mesurament d’emissions per a vehicles nous, coneguda com a Procediment Mundial Harmonitzat per a Assajos de Vehicles Lleugers, WLTP, per les seves sigles en anglès (World Harmonized Light-duty Vehicle Test Procedure). Es va acabar la pròrroga decretada el 2018. Aquest canvi normatiu farà que el preu de gairebé el 40% dels vehicles nous que es vendran a Espanya pugi entorn d’un 5%.

El motiu no és cap altre que, amb el canvi a la nova reglamentació, molts cotxes saltaran de tram fiscal en l’impost de matriculació. Un 60% del mercat actual n’està exempt. Amb el canvi només el 7% seguirà per sota del límit. Un exemple: un cotxe el preu sense impostos del qual és de 14.000 euros, amb 98 grams declarats, no pagava impost a l’estar per sota de la norma. Amb el nou mesurament passarà a tenir 127 grams, amb la qual cosa s’encarirà uns 665 euros.

Aquest augment de preu arriba perquè la WLTP substitueix l’actual valor, un pedaç col·locat el 2018 (el van anomenar valor ‘correlat’) a través d’un programa informàtic creat per la Comissió Europea, que va maquillar les emissions dels vehicles per facilitar la venda de models que des del 1992 aplicaven l’antiga norma vigent, la NEDC. El ‘dieselgate’ i els artificis dels fabricants per obtenir resultats més favorables van acabar provocant l’acceleració del canvi de norma. Les dades de CO2 s’incrementaran entre un 15 i un 20% amb el nou sistema de mesurament.

La diferència entre WLTP i NEDC rau, bàsicament, que la nova norma realitza mesuraments més precisos per controlar les emissions de diòxid de carboni (CO2. Una cosa que amb el NEDC no passava, ja que només s’aplicava un model per cada motorització, sense tenir en compte equipaments que, en realitat, modifiquen el nivell d’emissions a l’incrementar el pes dels vehicles.

Què és la WLTP

La WLTP vol simular situacions reals de trànsit per acostar-se el màxim possible a la realitat. D’aquesta manera, les seves proves no només són més llargues, sinó que, a més, s’arriba a velocitats més elevades i s’accelera i frena repetidament durant cada un dels quatre intervals de velocitats. Els tests es realitzen a 60, 80, 100 i més de 130 km/h. Així, la velocitat mitjana passarà dels 33 actuals a, aproximadament, 47 km/h i la temperatura ambient serà de 23 graus. Durant les proves sota la normativa NEDC, es podien realitzar entre els 20 i 30 graus. El temps de prova serà d’uns 30 minuts i es recorre una distància de 23 quilòmetres, 12 més que abans.

A diferència de la normativa que substitueix, els fabricants no podran mesurar el consum dels seus vehicles amb la versió menys pesada i sense els extres que hi influeixen, sinó que la WLTP estipula que han de passar la prova tots els nivells d’acabat i equipament de cada cotxe per oferir al comprador dades precises sobre el vehicle que es compraran. Amb l’anterior norma NEDC un cotxe dièsel petit declarava 85 grams i un de gasolina 95. Amb el valor ‘correlat’ va passar a declarar 95 i 106 grams, respectivament, per la qual cosa continuaven sense pagar. Ara el dièsel tindrà 116 grams per 127 el de gasolina, que sí que haurà de pagar.

El problema d’Espanya

El problema que enfronten els consumidors espanyols amb la nova norma és notable, ja que aquí l’impost de matriculació està basat en les emissions de CO2: exempts fins a 120 g/km, el 4,75% de 121 a 160 g/km, el 9,75% de 161 a 200 g/km, i el 14,75% per sobre. En algunes comunitats autònomes el tram superior arriba al 16,75%. Amb WLTP les emissions de CO2 pugen, ja que s’acosten més a les reals. A França, Itàlia i Portugal han modificat l’equivalent a l’impost de matriculació al llarg de l’últim mes per evitar l’impacte sobre els consumidors. A Espanya això no ha passat.

Per aquest motiu, després d’observar l’oferta de la majoria dels fabricants en tots els segments del mercat, els vehicles més petits són els que estaran més afectats, segons un estudi d’Arval: del 77% d’exempts amb NEDC-C es passarà només al 15% amb WLTP. En el segment dels compactes (el més gran a Espanya), el 33% està exempt actualment, mentre que amb la norma WLTP només ho estarà el 6%. Als vehicles de més mida els canvis també es notaran. En aquests moments n’estan exempts el 28%, i a partir de divendres només n’estaran el 6%. Quant als vehicles de luxe, només el 6% estarà exempt de pagar davant el 13% actual.

Notícies relacionades

Tot això arriba en un moment molt delicat per al sector, sumit, com tots, en la crisi provocada per la pandèmia del coronavirus. El Pla d’Impuls de la cadena de valor de la indústria de l’automoció que va posar en marxa el Govern amb els plans Moves i Renove no ha acabat de quallar,el sector continua donant xifres negatives, el caos a l’hora d’aplicar els plans ha sigut considerable. I ara arriba la WLTP, una nova vara de mesurar que impactarà sobre el consumidor.

Però la pel·lícula no acabarà aquí. Recordin que l’1 de gener del 2021 també entra en vigor la nova norma europea CAFE (Corporate Average Fuel Emissions) que fixa una mitjana d’emissions per als automòbils de cada fabricant ha de ser de 95 grams de CO2. Els que superin aquesta xifra hauran de pagar abundants multes (95 euros per cada gram que superi la mitjana, multiplicat pel nombre de cotxes que la marca hagi venut l’any anterior). No creiem que tot el pes de la multa acabi assumit pel fabricant, segur que molts el traslladaran, tard o d’hora, també al consumidor.