CONSELL DE MINISTRES

Els empleats públics tindran un currículum amb les seves competències en igualtat

L’Executiu aprova un nou pla d’igualtat per a l’Administració, amb l’objectiu de millorar la paritat en les escales superiors del funcionariat

MADRID, 26/10/2020.- La ministra de Política Territorial y Función Pública, Carolina Darias, durante la rueda de prensa posterior a la Conferencia de presidentes autonómicos celebrada este lunes en Madrid donde se ha analizado el reparto de los fondos europeos de reconstrucción. EFE/Chema Moya POOL

MADRID, 26/10/2020.- La ministra de Política Territorial y Función Pública, Carolina Darias, durante la rueda de prensa posterior a la Conferencia de presidentes autonómicos celebrada este lunes en Madrid donde se ha analizado el reparto de los fondos europeos de reconstrucción. EFE/Chema Moya POOL / Chema Moya (EFE)

Es llegeix en minuts

ElConsell de Ministresha aprovat aquest dimecres el noupla d’igualtat del’Administració General de l’Estat. Aquest document contempla la creació d’uncurrículum de les competències en matèria d’igualtat que obligatòriament hauran de tenir tots els empleats públics i que els acompanyarà durant tota la seva carrera professional en la funció pública. El paquet de mesures aprovat per l’Executiu també preveu la creació denous permisosper millorar la conciliació, la introducció de plus en cas de trasllat o promoció per incentivar la paritat en els diferents estaments i una sèrie de mesures reavaluades anualment.

El Govern ha actualitzat el pla d’igualtat de l’Administració central, que igual com les empreses del sector privat de més de 50 empleats, es marca com a obligació treballar per aconseguir la paritat de gènere en les sevesrelacions laborals. Una de les seves prioritats és desplegar un plafó d’indicadors per avaluar el compliment i l’eficàcia de les mesures. I una d’aquestes és la creació d’un «currículum bàsic» amb les formacions que els empleats vagin acumulant durant les seves carreres professionals. 

Aquesta mesura s’emplacen a posar-la en marxa al llarg del primer semestre del 2021 i cada any els empleats públics hauran de realitzar un mínim d’hores de formació, revisades anualment. Aquestes podran fer-se via ‘online’. ElMinisteri de Política Territorial i Funció Públicatambé insta els departaments a passar un test de revisió anual per veure en quin grau els empleats públics interioritzen els continguts.

La creació de noves campanyes internes de sensibilització contra la discriminació de gènere i formacions específiques per a tot el personal de l’Administració són uns altres dos puntals que contempla el pla d’igualtat per promoure la paritat a les oficines públiques. Per a això també planteja elaborar un nou protocol contra l’assetjament sexual i la discriminació de gènere.

Més mesures per a la conciliació

El nou pla d’igualtat del Govern també persegueix facilitar la conciliació laboral i familiar dels empleats públics. Una primera mesura que s’emplaça a crear al llarg de l’any vinent és un permís per a cura de familiar dependent amb malaltia greu, assimilable al ja existent per a progenitors amb menors a càrrec amb una malaltia greu. En aquesta mateixa línia, el pla d’igualtat aprovat aquest dimecres insta els diferents departaments a impulsar l’organització del treball per objectius, a fi de racionalitzar els usos del temps i millorar la capacitat de conciliació.

Tot aquest desplegament de noves mesures contempla també l’elaboració periòdica de butlletins estadístics i informatius, per seguir específicament l’evolució dels indicadors de paritat en la funció pública i avaluar l’eficàcia de les noves mesures. El nou pla d’igualtat també contempla la creació d’un distintiu per a les administracions que destaquin en l’aplicació de les polítiques d’igualtat i impulsin els esmentats criteris en els seus nous procediments.

Igual participació

Les diferències en matèria de gènere en l’administració se centren en l’escala jeràrquica, ja que entre els diferents cossos i categories funcionarials o del personal laboral la presència d’homes i dones tendeix a la paritat. És a dir, la proporció de dones al Ministeri de Sanitat és similar a l’empleat al Ministeri de Treball, per exemple, o a l’Agència Tributària. No obstant, per promoure la paritat als departaments amb una balança desequilibrada (per exemple, el Ministeri de Transports), el pla d’igualtat del Govern contempla cursos de formació prioritaris per al col·lectiu infrarepresentat. Així com bonificacions reduïdes en els concursos de mèrits o trasllats. 

Et pot interesar

No obstant, a nivell de rang si s’aprecia en la mateixa anàlisi que realitza el ministeri liderat perCarolina Dariasuna disparitat de gènere. Els homes es concentren en gran manera en les categories de més responsabilitat. Com a exemple, en la categoria C2, una de les més baixes de l’escalafó, elles ocupen entre el 61,2 i el 72,5% dels llocs. No obstant, en els nivells més alts del A1, la categoria més elevada dins de l’Administració, la seva presència disminueix entorn del 40%. 

També el reial decret aprovat planteja la creació «immediata» d’una comissió que «garanteixi i verifiqui» la igual participació d’homes i dones en altres comissions, òrgans col·legiats o òrgans de negociació. Per a això s’elaboraran indicadors de seguiment per avaluar la seva evolució, «amb especial incidència en els seus càrrecs més representatius», segons diu el text del reial decret.