Cap a una companyia multienergia

Repsol reorganitza el seu negoci amb una inversió de 18.300 milions fins al 2025

El 30% dels diners es destinaran a iniciatives baixes en carboni durant el període

josu-jon-imaz-total-1 / periodico

4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Reorganització a Repsol. La companyia que presideix Antoni Brufau invertirà 18.300 milions d’euros fins al 2025 per descarbonitzar la seva cartera d’actius i desenvolupar un nou model operatiu amb l’objectiu de ser una companyia multienergia amb emissions netes el 2050. El 30% d’aquests diners, 5.500 milions d’euros, es destinaran a iniciatives baixes en carboni i aniran acompanyades d’una expansió internacional en aquest àmbit, segons ha anunciat la petroliera en la revisió del seu pla estratègic. 

Al llarg del període, Repsol preveu incrementar el seu resultat brut d’explotació (Ebitda), fins a superar els 8.200 milions d’euros previstos el 2025. Per a això, segons ha explicat la companyia, el pla es divideix en dues parts. La primera prioritzarà mesures d’eficiència, reducció d’inversions i optimització del capital, mentre es desenvoluparan projectes per liderar la transició energètica, com els anunciats per a les refineries de Bilbao i Cartagena o els diferents actius renovables que Repsol està posant en marxa. La segona part, a partir de l’any 2022, una vegada recuperat l’impacte de la crisi de la Covid-19, s’enfoca en l’acceleració del creixement.

Mentrestant, Repsol fa un gir en el seu negoci a l’establir quatre àrees (‘upstream’, industrial, client i generació baixa en emissions), amb què incrementar l’obtenció de resultats i l’aflorament de valor. La digitalització tindrà un paper fonamental en la nova organització, gràcies a la intel·ligència artificial, l’automatització d’operacions o les solucions al núvol, segons la companyia. El pla preveu que l’impacte positiu dels projectes de digitalització superi ja el 2022 els 800 milions d’euros anuals respecte a l’inici del programa de digitalització, posat en marxa el 2018.

Nou model

La unitat de negoci anomenada ‘clienta’ s’encarregarà d’atendre qualsevol necessitat energètica i de mobilitat dels seus clients, que actualment superen els 24 milions. Aglutinarà les actuals àrees de mobilitat, GLP, mobilitat elèctrica, comercialització d’electricitat i gas, solucions energètiques i lubricants, amb l’objectiu de liderar el subministrament multienergia i desenvolupar eines digitals que permetin una millora de la personalització de les ofertes. 

En el cas del negoci de generació de baixes emissions, Repsol estima una capacitat de generació de 7,5 gigawatts (GW) l’any 2025 i els 15 GW el 2030. La companyia planeja continuar amb el creixement orgànic, gràcies al desenvolupament d’una cartera de projectes en operació, que, entre el 2020 i el 2025, s’incrementarà a un ritme superior a 500 MW anuals. Entre aquests, l’ampliació en 1 GW de capacitat de la central de bombatge d’Aguayo (700 milions d’euros, aproximadament). A això se sumarà l’adquisició d’actius internacionals. Entre el 2025 i el 2030, Repsol preveu desenvolupar projectes que suposaran més d’1 GW anual. Aquest nou model planteja l’entrada de socis o inversors en aquesta àrea, o fins i tot la seva sortida a borsa, com ja havia avançat Josu Jon Imaz en l’última presentació de resultats.

Per la seva banda, l’àrea industrial, que inclourà les àrees de refinació, ‘trading’, majorista de gas, biocombustibles i química, preveu evolucionar fins a transformar els set grans complexos industrials de Repsol a Espanya, Portugal i el Perú per transformar-se en ‘hubs’ multienergètics. La companyia es recolzarà en quatre grans pilars: l’eficiència energètica (400 milions d’euros per reduir 800.000 tones de CO2), l’economia circular (conversió de residus de matèries primeres en combustibles i materials neutres en carboni amb l’objectiu de tenir capacitat d’1,3 milions de tones de biocombustibles el 2025 i més de dos milions el 2030), l’hidrogen renovable (la companyia preveu ser-ne líder amb una producció de 400 MW el 2025 i 1,2 GW el 2030 a la Península) i la captura i ús de CO2 (amb projectes com el de combustibles sintètics que es desenvoluparà a Petronor, única refineria de la península Ibèrica i una de les poques d’Europa que ha integrat aquest tipus de processos).

Notícies relacionades

El negoci d’‘upstream’ s’enfocarà en àrees geogràfiques clau, prioritzant el valor sobre el volum i reduint les emissions de la seva cartera d’actius. La producció se situarà en una mitjana aproximada de 650 mil barrils equivalents de petroli diaris fins al 2025 i la presència global es reduirà a catorze països, amb una activitat exploratòria més eficient i focalitzada. L’àrea generarà 4.500 milions de caixa lliure entre el 2021 i el 2025, cinc vegades més que entre el 2016 i el 2020, considerant el mateix escenari de preus. Els projectes que afegiran nova producció incrementaran en més d’un 20% el valor del negoci i afegiran gran flexibilitat per adaptar-se als diferents escenaris de preus. Alhora, l’àrea d’‘upstream’ serà capaç de disminuir les emissions de CO2 en un 75%.

Dividend

Malgrat la complexitat de l’entorn, amb els baixos preus del petroli per la pandèmia, la companyia continuarà oferint una de les «remuneracions més atractives del sector i de l’Ibex». El 2021, el dividend serà de 0,60 euros per acció (en efectiu i accions), quantitat que s’incrementarà progressivament fins a arribar als 0,75 euros per acció. El 2025, la remuneració a l’accionista superarà 1 euro per acció, incloent-hi el pagament en efectiu i la recompra d’accions que es realitzaria a partir del 2022.

Temes:

Repsol