gegant en conflictes

El virus complica la situació econòmica de Mediapro

El grup deixa de pagar els seus compromisos amb la lliga francesa per renegociar el contracte

La companyia descarta la sortida a borsa prevista i afronta rebaixes en la seva nota de solvència

El virus complica la situació econòmica de Mediapro

RICARD FADRIQUE

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en A més de El Periódico, vaig treballar de 1989 a 1990 a La Economía 16, com a responsable d'Economia en el Diari de Barcelona, de 1989 a 1990; a la secció de Economía de TVE Catalunya de 1987 a 1989, a Antena 3 de Radio, de 1985 a 1987 i al Diari Menorca, de 1983 a 1985 i Radio 80-Menorca. A més de la llicenciatura en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (1992-1986), ting un posgrau en direcció general (PDG) 2011-2012y un curs de Màrketing Digital y Xarxes Socials per la EAE Business School

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Covid-19 ha complicat la situació financera de Mediapro, el grup català gestor de drets esportius, especialment del futbol, serveis audiovisuals i producció de continguts. Després d’impagar 170 milions d’euros del segon pagament del contracte dels drets de retransmissió de la lliga francesa, la companyia fundada per Jaume Roures i Josep Maria ‘Tatxo’ Benetha sumit en una profunda crisi aquesta competició. En l’actualitat, és un procés de mediació «absolutament secret» per ajustar les condicions del contracte i es podria arribar a un acord el mes que ve, segons fonts del sector.

En tot cas, aquest impagament i l’anunci que farà el mateix amb el pròxim pagament del desembre, de 150 milions, va fer que Moody’s, l’agència de qualificació de riscos rebaixés de ‘B1’ a ‘Caa1, tres esglaons, la nota de Joye Media, la matriu del grup, cosa que suposa situar la seva nota de crèdit en el nivell de «baixa solvència». També ho ha fet amb Invictius Media, una filial. A l’abril ja havia degradat la seva nota de solvència. 

Liquiditat

La companyia ho atribueix a les dificultats que viu tot el sector i que «el preu del concurs [780 milions d’euros en quatre anys] per obtenir els drets a França va ser en un moment molt diferent de l’actual». La pandèmia, que ha buidat els estadis, ha impactat en el mercat del futbol i aflorat dificultats financeres que en una situació més normal no haguessin aparegut, com ha fet el virus amb els qui tenen patologies prèvies. El cert és que Moody’s afirma que l’empresa té problemes de liquiditat. Per això, al juny, va rebre un crèdit sindicat d’uns 55 milions amb aval de l’Estat, a través de l’ICO, condicionat que els seus socis fessin una aportació d’igual import, la qual cosa van fer, segons fonts de la companyia.

El grup té en el fons xinès Orient Hontai com a principal accionista, amb el 53%, des del 2018; a la britànica WPP, amb el 22,5% i als fundadors ‘Tatxo’ Benet i Jaume Roures, amb el 12% cada un. Aquest baló d’oxigen en forma de crèdit va truncar els plans de l’empresa i, en especial del seu principal accionista i dels seus dos fundadors, de sortir a borsa aquest any o el que ve i fer caixa. I no és l’única decepció per a l’inversor xinès, ja que tampoc veu coberts els plans que Mediapro sigui el gran líder europeu en drets del futbol: va ser descartat a Itàlia per no aportar avals i ara han sorgit els problemes a França.

Sense els qatarians

En la seva situació actual, amb un deute de més de 713 milions d’euros el setembre passat, tant Moody’s com altres analistes destaquen la seva dependència de la Lliga espanyola, tot i que juntament amb aquesta controla els drets de 14 lligues més a tot el món. La possibilitat de recórrer als seus socis qatarians de BeiNSports, amb els quals fins i tot van competir a França, ha tancat la porta a un portatalonaris gairebé il·limitat.

El 2019 no va ser un mal any per a Mediapro, tot i que no es van arribar del tot a les expectatives. La matriu, Joye Media, va obtenir un resultat operatiu de 224 milions, gairebé igual que els 222 milions del 2018; i una facturació de 1.800 milions, el 7,5% menys.

Notícies relacionades

Una via per créixer podria ser el FC Barcelona, igual com BeiNSports fa amb el París Saint Germain (PSG) a França. S’ha especulat amb la possibilitat que Jaume Roures estigués darrere de la candidatura de Víctor Font a la presidència del club català, després de precipitar-se la caiguda de la junta de Josep Maria Bartomeu per la pressió de la Generalitat per celebrar al més aviat possible la moció de censura malgrat l’estat d’alarma. Els llaços amb el Govern existeixen. Mediapro va cedir, per exemple, les seves instal·lacions com a centre de premsa del referèndum de l’1-O.   

Des del grup neguen taxativament aquestes informacions sobre Font. «Ni tan sols es coneixen», sentencien. I sobre la possibilitat que Tatxo Benet fos candidat, fonts de l’empresa afirmen que ha sigut molt clar quan l’hi han preguntat: «Ni m’ha passat pel cap». I el mateix afirmen de Roures.