Aerolínies

Ryanair recorre davant el TJUE el rescat del Govern a Air Europa

L'aerolínia denuncia que l'ajuda de la SEPI és discriminatòria perquè només està disponible per a empreses espanyoles

La companyia també ha recorregut el rescat de sis aerolínies més: SAS, Finnair, TAP, Air France, KLM, i Lufthansa

Ryanair planes are seen at Dublin Airport, following the outbreak of the coronavirus disease (COVID-19), Dublin, Ireland, May 1, 2020. REUTERS/Jason Cairnduff

Ryanair planes are seen at Dublin Airport, following the outbreak of the coronavirus disease (COVID-19), Dublin, Ireland, May 1, 2020. REUTERS/Jason Cairnduff / JASON CAIRNDUFF (REUTERS)

1
Es llegeix en minuts
Efe

Aquest divendres l’aerolínia Ryanair va anunciar que ha presentat davant el Tribunal de Justícia de la UE (TJUE) un recurs contra l’autorització per la Comissió Europea al Govern espanyol per finançar el rescat d’Air Europa a través del Fons de Recolzament a la Solvència d’Empreses Estratègiques.

Fonts de la companyia irlandesa van indicar a EFE en un comunicat que Ryanair portarà als «tribunals europeus tots els casos» en què es «concedeix ajuda estatal» que «contravingui la legislació» comunitària, en particular, aquells que soscavin els «principis de no discriminació i llibertat per oferir serveis».

Ryanair, líder a Europa del sector de baix cost, va recordar que Air Europa rebrà 475 milions d’euros del Govern espanyol del Fons de Recolzament a la Solvència d’Empreses Estratègiques, dotat amb 10.000 milions d’euros i que gestiona la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI).

L’empresa aèria irlandesa va assenyalar que el «programa de la SEPI només està disponible» per a les aerolínies «que operen amb llicència espanyola» i considera, per tant, que és «discriminatori i viola la legislació de la UE».

Aquest rescat és el primer que l’Executiu canalitza a través d’aquest fons i, una vegada finalitzat, Iberia examinarà la nova situació d’Air Europa per efectuar una possible compra. L’antiga aerolínia pública, ara integrada al grup d’aviació hispanobritànic IAG, ja va declarar fa un any la seva intenció d’aconseguir Air Europa per 1.000 milions d’euros en efectiu, una operació que va frenar la pandèmia. 

Notícies relacionades

A més dels 475 milions de diners públics, Air Europa té un préstec de 140 milions d’euros avalat per l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), cosa que suma 600 milions de deute, amb uns resultats operatius negatius.

El setembre passat Ryanair va intensificar la seva campanya en contra dels ajuts estatals al portar l’Executiu comunitari davant la Justícia europea per desautoritzar els rescats de sis aerolínies per part dels seus respectius Governs: SAS, Finnair, TAP, Air France, KLM, i Lufthansa.