Entrevista

Reyes Maroto: «¿Expropiar Alcoa? Contemplem totes les opcions»

La ministra d'Indústria, Comerç i Turisme anticipa corredors segurs a Catalunya per incentivar una afluència de turistes més gran

161020 entrevista reyes maroto ep / periodico

8
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto,visita Barcelona coincidint amb l’entrada en vigor de del tancament durant 15 dies de bars i restaurants ordenat per la Generalitat. Per quan puguin tornar a aixecar la persiana, la responsable de turisme ja negocia amb el Govern la implantació de corredors segurs per mirar de reactivar el flux de turistes que revitalitzin el sector. Més discreta es mostra sobre altres de les seves competències: el futur de Nissan i la recerca del seu successor a la Zona Franca.

¿Com d’avançat està el projecte per trobar successor a Nissan?

Estem avaluant moltes alternatives. Per a nosaltres la prioritat és mantenir capacitats industrials al sector de l’automoció. Catalunya té un ‘hub’, sens dubte, que pot estar reforçat si ve un projecte industrial en aquesta matèria. No en descartem d’altres, però per a nosaltres la prioritat és reforçar capacitats industrials en cadenes de valor noves. Recentment hem estat visitant Wallbox, que és un líder en electromobilitat. Podem tenir aquesta visió de mobilitat, connectada i intel·ligent... bons projectes per portar la planta de Nissan.

¿Però s’ha fet algun avenç?

Estem treballant en el problema d’Acciona, que va deixar de proveir Nissan. Estem molt centrats a poder recuperar la producció. L’acord és un acord molt bo, perquè ens dona temps fins al 31 de desembre del 2021 i esperem que en els pròxims dies es torni a recuperar aquest contracte amb Acciona per recuperar la producció. I tenir tranquil·litat quant als futurs projectes industrials en els quals estem treballant.

Pel que fa al aquest projecte que està cridat a substituir Nissan, fa poc van sortir dos possibles candidats: Schneider Electrics i LG Chem. ¿Quin dels dos projectes és més madur? ¿Hi ha més candidats?

Hem de ser prudents. Generar falses expectatives d’un projecte industrial que després no qualli sempre és pitjor que començar a parlar dels projectes, que comencin a quallar i donar les notícies quan calgui donar-les. A la taula de reindustrialització, els dos Governs i els sindicats ens vam comprometre a treballar amb la màxima confidencialitat.

«Hem de ser prudents i no generar falses expectatives sobre el futur de Nissan»

A 1.000 km de les fàbriques de Nissan està la d’Alcoa, que acaba d’executar el seu ero. ¿El tema el dona per tancat? ¿Hi haurà una intervenció pública?

Ja n’hi ha hagut. L’última proposta que vam fer a l’empresa va ser una venda triangular en què la SEPI es quedava amb Alcoa i després veníem a Liberty House. El full de ruta del Govern és molt clar, perquè és una planta estratègica. És l’única d’alumini primari que tenim a Espanya. Aquesta setmana estem requerint a l’empresa que justifiqui els ajuts públics que ha rebut. I si no compleix els requisits, que els torni.

Si Alcoa es tanca en banda, ¿l’expropiació és una opció?

El Govern arribarà on hagi d’arribar, contemplem totes les opcions. En el cas de l’expropiació hem de veure la part jurídica i la idoneïtat amb la Comissió Europea, i per tant treballem en aquesta alternativa o d’altres. L’objectiu és mantenir les capacitats productives. Alcoa s’ha equivocat. És una empresa que ha rebut molts ajuts públics i té, per tant, un compromís amb la societat espanyola. Esperem que recapaciti.

La ministra d’Indústria i Turisme, Reyes Maroto. / joan cortadellas (el periódico)

En relació amb el fons de 10.000 milions d’euros de la SEPI, ¿en quin estat està aquest fons? ¿Hi haurà una ampliació del pressupost?

Ara mateix estem avaluant els projectes rebuts. De moment no s’ha esgotat, però, igual com amb les línies ICO, estudiarem si cal dotar-lo amb més pressupost per no deixar ningú enrere.

Dels 140.000 milions dels fons europeus, ¿està previst dedicar una part a una plataforma dedicada al vehicle elèctric?

Sí, desenvoluparem un projecte molt ambiciós per tenir tota la cadena de valor a Espanya i poder produir bateries. Esperem encertar amb els socis.

¿Quina part d’aquests 140.000 milions anirà a l’automoció? ¿I concretament per a aquest projecte d’electrificació?

Dependrà de l’ambició del projecte...

«Treballem per tenir tota la cadena de valor del cotxe elèctric a Espanya»

¿Quina seria la seva proposta idònia?

No ho puc quantificar, perquè ara estem desenvolupant tota la cadena de valor. Si alguna cosa va quedar clara del missatge del president [Pedro Sánchez] va ser que aquests Pressupostos han de transformar el país i això passa per ser ambiciosos. Quan el president deia l’altre dia que el 2023 tindrem 100.000 punts de recàrrega elèctrica o cinc milions de vehicles elèctrics, ens dona una idea de l’envergadura del pla. Si ens els creiem ho podem fer, sent com som el segon fabricant de vehicles d’Europa.

¿Estan valorant estendre la pròrroga del càlcul d’emissions WLTP?

Aquí depenem molt del marc europeu. Quan el 2018 vam plantejar la moratòria fins a finals del 2020 ens emparava el marc europeu. Estem fent consultes a la Comissió per veure si els països podem flexibilitzar aquest marc o entrarà en vigor tal com el 2018 ens vam comprometre tots. Tant el Govern, com els fabricants. Estem en aquell període de consultes.

¿Quan aprovaran l’estatut de la indústria electrointensiva?

Estem en vigílies d’enviar-lo al Consell d’Estat. La dificultat que hem tingut en els últims mesos ha sigut una negociació àrdua amb la Comissió Europea. Tot passa per la Comissió, perquè ens doni la validació i que després no sigui considerat ajut d’Estat. Això ha passat a Espanya amb altres instruments.

La ministra d’Indústria i Turisme, Reyes Maroto. / joan cortadellas (el periódico)

Recentment han tancat els protocols per als corredors segurs amb les Canàries i les Balears, ¿quan entraran en vigor? ¿És replicable en altres territoris?

Ja està en vigor i ara el que cal fer és obrir el corredor amb el país de destinació, amb els quals estem treballant. I sí, estem treballant amb altres comunitats autònomes perquè els corredors també siguin allà aplicables. Els tests d’antígens ens han permès estendre el model de corredors segurs de les illes a la Península. En menys temps tenim el resultat i el turista pot tornar segur al seu país.

¿Catalunya n’és candidata?

En els pròxims dies començarem a treballar amb diferents comunitats interessades, entre elles Catalunya. Ara hem de convèncer els nostres principals emissors de la idoneïtat. L’encert del protocol són els passos, que són molt clars. Hi havia dubtes, quan negociàvem l’obertura dels corredors sobre la derivació d’un turista que dona positiu, la idoneïtat o no dels tests... Es van resolent tots aquests dubtes. Europa ha de tornar a ser un espai segur per al turisme i Espanya està liderant aquest debat. 

¿Tenen prevista algun tipus de campanya perquè els turistes vinguin a Espanya? A Europa s’està estenent la idea que hi ha països de la mateixa Europa que són perillosos per viatjar...

Hi ha hagut molt soroll sobre la situació epidemiològica a Espanya. S’ha treballat amb molt rigor perquè el nostre turisme sigui segur. I ho és. No tenim cap cas d’incidència cridaner com per poder dir el contrari. Aquests últims mesos hem rebut cinc milions de turistes internacionals i per tant tenim una mostra objectiva com per dir que Espanya és una destinació segura. La gent que ha vingut se n’ha anat amb una experiència segura i adequada al moment Covid en què som. 

«Els cinc milions de turistes que hem rebut aquest estiu demostren que Espanya és una destinació segura»

La patronal demana una baixada d’impostos per al turisme, concretament de l’IVA. ¿Ho contempla?

Nosaltres hem analitzat les mesures que ens ha fet arribar tothom. Hem sigut un Govern que ha posat el turisme a la seva agenda com a prioritat. Hem mobilitzat fins ara 25.000 milions d’euros per recolzar el sector, entre línies ICO, els ertos, moratòries hipotecàries... Potser no és suficient per l’envergadura de l’impacte de la pandèmia al sector, però estem treballant per afegir més mesures que complementin les que ja tenim. A les comunitats autònomes els estem exigint, per les seves competències, que no se’n quedin al marge. 

¿Però modificaran l’IVA del turisme?

Tot és millorable, però també he de dir que tenim un dels IVA turístics més baixos. Altres països que l’han abaixat és perquè el tenien al 25%, nosaltres el tenim al 10%.

La ministra d’Indústria i Turisme, Reyes Maroto. / joan cortadellas (el periódico)

¿Llavors vostè és més partidària de recolzar el sector amb ajuts, que no amb menys impostos?

L’estímul de la demanda és important i és veritat que hi ha moltes comunitats autònomes que han posat en marxa plans d’estímul a la demanda. Les administracions estem per sumar. El Govern ha tingut cert lideratge a l’hora de donar una resposta ràpida a la pandèmia i s’hi han de sumar la resta d’administracions, que tindran ara més capacitat de despesa com a conseqüència de la millora en la regla de despesa. Toca treballar la demanda i és el que estem fent amb els corredors segurs o amb els protocols perquè els peninsulars es moguessin aquest estiu amb seguretat. 

Amb l’anterior consellera d’Empresa, Àngels Chacón, havia teixit una estreta aliança. ¿Ha tingut contacte ja amb el nou conseller Ramon Tremosa? ¿Hi haurà tanta sintonia?

Tinc pendent una trucada amb ell. Espero que la sintonia que puguem tenir sigui igual que amb l’anterior consellera. Lleialtat institucional, desitjar-li sort perquè són competències que tenim tots dos que estan actualment en estrès com a conseqüència de la pandèmia. I posar-nos a la seva disposició per treballar amb la mateixa lleialtat que hem treballar amb l’anterior consellera. Dues administracions sempre són més robustes que quan una administració va sola.

Notícies relacionades

A la primera taula de reindustrialització de Nissan es va asseure una consellera, en la segona s’asseurà un altre de diferent i en la tercera, ja que les eleccions estan a la cantonada, s’asseurà probablement una altra persona. ¿Com afecta per trobar un substitut de Nissan que l’interlocutor local canviï tant?

Si a l’interlocutor local li preocupa el que es debat en aquesta taula, qualsevol és un bon interlocutor. Espero que el nou conseller s’impliqui, com ho va fer l’anterior. Espero que estigui a l’altura del desafiament que tenim. Espero que les prioritats siguin les mateixes, perquè els desafiaments són els mateixos.

Temes:

Nissan Turisme