IMPULSOR DEL DENÚNCIA DELS 'RIDERS'

Pepe Forés: «La sentència està molt bé, però la feina al carrer no ha canviat»

Portaveu del sindicat RidersxDerechos

Pepe Forés: «La sentència està molt bé, però la feina al carrer no ha canviat»
Es llegeix en minuts
Gonzalo Sánchez

«Jo vaig tenir l’accident  el mes de gener. Estava estirat a les vies del tramvia, amb la motxilla a terra i pel mòbil no paraven d’arribar comandes. No vaig rebre ni un correu, es van desentendre de mi. Quan vaig sortir de l’hospital em van entrevistar a la televisió. I al moment em van desconnectar el compte». Qui parla és Pepe Forés, portaveu del sindicat RidersxDerechos i ho ha explicat a El Levante. Ha treballat per a Glovo, Deliveroo i UberEats durant dos anys i mig. Ell és un dels 38 repartidors que van guanyar la demanda contra Deliveroo a la Comunitat el juny de l’any passat. El TSJCV va reconèixer la seva condició de falsos autònoms i, per tant, treballadors. Aquesta va ser una de les moltes sentències que han reconegut la relació laboral dels ‘riders’ amb aquestes empreses de repartiment. De moment els repartidors van guanyant 34 a 4. Però la victòria més gran va arribar aquest dimecres, quan el Tribunal Suprem va dictaminar per primera vegada que la relació entre un missatger de Glovo i l’empresa és laboral, no d’autònom. Una decisió que Forés espera que estableixi jurisprudència.

Ara ja es pot dir que ets «treballador» d’UberEats.

Bé, encara no. És veritat que la sentència és un punt d’inflexió, però actualment un repartidor que comença a col·laborar amb Glovo o Deliveroo ha de continuar sent autònom. El que vull dir és que la sentència és molt positiva, però avui al carrer hem treballat igual, no hi ha canvis. El que cal fer és regular la figura del treballador.

La ministra de Treball Yolanda Díaz es va reunir amb vosaltres al juny i ja ha anunciat la tramitació de la ‘llei rider’. ¿Què ve ara?

Quan ens vam posar en contacte amb la ministra ells es van comprometre a tramitar una llei per abans del mes d’agost. Jo quan vaig sortir d’allà sabia que s’havien compromès a una cosa que no podien complir. El PSOE va aconseguir paralitzar la llei i guardar-la en un calaix. Van passar les vacances i van arribar a una conclusió: mentre la llei només inclogui els ‘riders’ i no la resta de falsos autònoms de molts més sectors que hi ha a tot el país, sembla que anirà endavant. –Sembla.

Hi ha molt en joc amb aquesta llei, ja que la part per la qual advoca Glovo és el ‘trade’ digital. ¿Què suposaria això?

Obrir la porta a la ‘uberització’ i la precarització del treball. Imaginem que un cambrer es connecta a una aplicació mòbil, en la qual els restaurants demanen personal. «Tinc una hora», i l’agafo. El cambrer aniria amb el seu mòbil, allà apuntaria les comandes del restaurant i l’ocupador podria dir que és un simple intermediari. Autònom. El mateix podria passar amb els agents de seguretat. Es trencaria tota la legislació laboral coneguda.

¿Quant cobra un ‘rider’ per una comanda estàndard?

Una comanda mitjana d’uns 3 quilòmetres es paga a 2,50 euros a Uber i Deliveroo i a 2,30 en el cas de Glovo. Per mitja hora o 45 minuts de treball. Depèn del ritme que vulguis donar a les cames, de si et vols saltar els semàfors o no... Si jo he de complir les normes de circulació viària aquesta comanda em costa 45 minuts segur. Però si compleixo les normes estic guanyant dos euros l’hora. És inviable. Molts decideixen saltar-se semàfors, saltar-se stops, anar massa ràpid, avançaments... I això implica riscos.

A més, l’aplicació premia aquests comportaments.

Perquè saben que ells no han de donar explicacions. Un noi sense papers, sense estar donat d’alta, mor amb la pizza a la motxilla, amb la motxilla de Glovo, el símbol de Glovo i l’aplicació de Glovo i no els passa res. Amb això t’ho dic tot. És el que va passar a Barcelona amb un noi estranger i se’n van desentendre completament. Jo faig una comparació; si ara m’obro una empresa de construcció i contracto un immigrant sense papers, cau de la bastida i es mor, a mi em cau el pèl com a ocupador. Vaig a la presó.

També heu denunciat que l’aplicació penalitza la gent que deixa de treballar un temps.

Si tu tens el compte al màxim de puntuació no te’n pots anar de vacances. Si ho fas tindràs 20 o 30 punts menys i en lloc de tenir 50 hores a la setmana per treballar en tindràs només 20 o 25. Ara mateix a un company li acaben de tancar el compte perquè va tenir una apendicitis, el van haver d’operar, no ha treballat i li han tancat el compte. Així de fàcil, ells funcionen així. Si no treballes, estàs fora.

Notícies relacionades

Molts repartidors heu afirmat tenir por de denunciar aquestes injustícies.

Si denuncies alguna cosa et desconnecten. O això o no et donen comandes, no et donen hores. Moltes vegades aquestes aplicacions saben que s’enfronten a una demanda per acomiadament, així que intenten fer-te la vida impossible perquè te’n vagis tu. No et donen hores, no et donen comandes, i tu acabes deixant-ho perquè no pots treballar.

Temes:

Glovo Deliveroo