Reivindicació laboral

La vaga del metall talla carreteres de Barcelona a primera hora i porta la protesta al centre de la ciutat

La vaga del metall a Barcelona: última hora, en directe

Uns 180.000 treballadors de la metal·lúrgia de la província de Barcelona estan cridats a parar aquest dimecres i dijous per reclamar un nou conveni

Manifestación de los trabajadores del metal en la B-20, a la altura de Cornellà

Manifestación de los trabajadores del metal en la B-20, a la altura de Cornellà / MANU MITRU

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La vaga dels treballadors del metall de la província de Barcelona ha deixat ja les primeres afectacions viàries de la jornada. Durant l’hora punta d’entrada a la capital, els manifestants han tallat temporalment algunes de les vies d’accés, com la ronda Litoral o la C-32. També hi ha hagut interrupcions a l’altura de Manresa o per la zona del Vallès, segons ha recopilat el Servei Català de Trànsit. Passades les nou del matí, la circulació s’ha anat restablint gradualment i molts manifestants s’han dirigit cap al centre de la capital catalana per expressar allà la seva protesta.

Les protestes convocades per CCOO i UGT busquen forçar la patronal del metall a negociar un nou conveni que millori les condicions d’uns 180.000 treballadors citats aquest dimecres i dijous a mobilitzar-se. Les mediacions de la Generalitat per tractar que les dues parts arribessin a un acord i s’evités el conflicte van ser infructuoses, i la província de Barcelona viu la seva primera aturada en dècades.

Les centrals han convocat concentracions a les portes de les principals empreses de la metal·lúrgia, no només al Barcelonès, sinó també, entre d’altres, als vallesos, un fort pol d’activitat fabril. Un dels primers talls ha tingut lloc cap a les vuit del matí a la carretera C-32/B-20. Els manifestants han tallat aquesta carretera a l’altura de Cornellà en els dos sentits de la marxa, si bé actualment ja s’hi circula amb normalitat.

Altres punts de conflicte han sigut la C-55, a l’altura de Manresa, o la BV-4511, entre Sant Fruitós de Bages i Santpedor, on també hi ha hagut talls.

Els Mossos intervenen en un piquet de vaga /

Manu Mitru

Un dels punts on les centrals han focalitzat els seus esforços a primera hora del matí ha sigut la ronda LItoral, a fi de complicar els accessos a Mercabarna i amplificar la seva repercussió. Si bé fonts de Mercabarna consultades per aquest mitjà afirmen que, malgrat les manifestacions, no estan tenint problemes logístics i la mercaderia els arriba i l’envien sense problemes.

Des de primera hora del matí, amb els torns que van començar dimarts a la nit o ja de matinada, hi ha hagut piquets informatius per part dels manifestants per donar a conèixer els motius del conflicte. A les dotze del migdia està prevista una manifestació a la Via Laietana per protestar davant la seu de la Unió Patronal Metal·lúrgica (UPM).

La fàbrica de Seat, la principal factoria de Catalunya, està podent operar, segons expliquen fonts de l’empresa. De moment la direcció està realitzant una avaluació d’afectacions, principalment per la incidència que hagin pogut tenir les aturades en la cadena de subministraments, segons apunta la companyia.

De moment, ni sindicats ni patronals no han ofert dades de seguiment i estan recopilant el volum de les afectacions durant la jornada.

El xoc està en els complements

Notícies relacionades

Les empreses del sector han buscat pactar amb les centrals la possibilitat de compensar i absorbir els plusos en les futures pujades salarials del conveni, cosa que permetria a les companyies esmorteir part dels augments per a aquells empleats que cobren per sobre del mínim de conveni.

Aquest és el principal focus de conflicte, sumat als mateixos increments i a la reducció de jornada, on les dues parts parteixen de posicions diferents, si bé no tan allunyades com en l’element de l’absorció de plusos.