ESTUDI D'AECOC

Les empreses preveuen una alça dels costos logístics per l'auge de l''e-commerce'

Gairebé el 70% dels fabricants i distribuïdores de l'associació Aecoc preveuen que pugin els preus del transport per falta d'optimització i els costos d''última milla'

abertran33587327 barcelona 18 04 2016 barcelona incivismo con el ve160421100716

abertran33587327 barcelona 18 04 2016 barcelona incivismo con el ve160421100716

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El sector logístic espanyol preveu que la compra en establiments físics tendirà a reduir-se en el futur i que l’auge del comerç electrònic incrementarà el transport per carretera de manera constatable en l’últim trimestre d’aquest any. Com a conseqüència d’aquesta situació, l’informe ‘Perspectives per a la logística en gran consum en el nou entorn post-Covid’, fet per l’associació de fabricants i distribuïdors Aecoc, apunta que «la productivitat de les operacions continua sent un dels grans reptes en la desescalada», ja que es produirà un augment dels costos logístics. L’estudi, que recull les opinions de 74 empreses que suposen prop del 80% del moviment de mercaderies a Espanya, apunta que és majoritària l’opinió que els costos d’emmagatzematge i manipulació pujaran, en part per l’impacte que tenen les mesures de prevenció que s’apliquen en la desescalada sobre la productivitat. Quant als distribuïdors, el 69,2% espera un augment dels costos del transport, especialment a causa de l’increment dels retorns en buit en llarga distància i l’augment de les operacions d’última milla.

Tant fabricants com operadors logístics entreveuen un futur pròxim en què el comerç electrònic i els serveis a domicili guanyaran protagonisme, mentre que un 70% dels enquestats opina que la compra en establiments físics disminuirà en la nova normalitat.

Les empreses preveuen que en els pròxims mesos es reforci la logística de proximitat i es consolidi la digitalització de documents. També la majoria dels operadors logístics consideren que aquesta nova normalitat ofereix oportunitats a l’hora de construir «una cadena logística més digital, àgil i flexible, a fi de guanyar eficiència en les operacions». Aquesta previsió s’ha de llegir en termes d’oportunitats per a noves empreses capaces d’oferir solucions útils a les empreses més necessitades d’assessoria logística. 

Les empreses logístiques reconeixen que el cessament d’activitat de petites empreses i autònoms serà la principal problemàtica a què s’enfrontarà el transport de mercaderies per carretera en els pròxims mesos, especialment a partir del tercer trimestre de l’any. Un aspecte relacionat al tancament de les empreses, com la falta de liquiditat, és la segona més referida per part de les companyies enquestades, especialment a mesura que les línies de finançament impulsades per l’administració s’esgotin, mentre que la tercera preocupació més esmentada és l’impacte que tindrà la crisi sobre les inversions empresarials i el seu resultat en qüestions com les renovacions de flota o projectes d’innovació, els dos aspectes clau en l’objectiu de reduir les emissions en les operacions logístiques.

El 86,4% de les empreses indiquen que els canvis d’hàbits dels consumidors i la volatilitat de la demanda durant les primeres setmanes de la pandèmia va ser el repte més important a què es van haver d’enfrontar a l’inici del confinament. La inesperada provisió de productes per part de la població i fenòmens com el creixement en la compra de categories com la de productes de neteja i higiene van generar dificultats logístiques per la impossibilitat de previsió.

El 59,4% també apunta a la dificultat que hi va haver per aprovisionar-se d’epis, mentre que més del 40% de les empreses assenyala els problemes que generava la incertesa a curt termini i la caiguda en la rendibilitat de les operacions. La majoria d’empreses van centrar els seus esforços a garantir el proveïment de la població confinada i van deixar en un segon pla la qüestió de la rendibilitat.

El sector no preveu canvis en la seva capacitat de resposta a l’hora de garantir el proveïment de les botigues. El 54% dels enquestats creu que els nivells de ruptures d’estoc es mantindran en les ràtios anteriors a la crisi, per un 21% que opina que fins i tot baixaran i un 24% que considera que podrien augmentar. «És una dada rellevant tenint en compte que la distribució espanyola va ser la que va

respondre millor al creixement sobtat de la demanda durant l’inici de la crisi, amb nivells de

disponibilitat en els lineals pròxims al 93% fins i tot en els moments més crítics», recorda

Notícies relacionades

María Tena, gerent de logística d’Aecoc.

Aecoc és una de les organitzacions empresarials més grans del país i l’única en què la indústria i la distribució del gran consum treballen conjuntament per desenvolupar bones pràctiques i estàndards tecnològics que ajudin les empreses a ser més eficients i competitives, aportant valor al consumidor. Compta amb més de 30.000 empreses associades amb una facturació conjunta que suposa prop del 20% del PIB d’Espanya. Engloba tant les companyies més grans com les petites i mitjanes empreses i representa sectors tan diversos com el de l’alimentació i begudes, tèxtil, electrònic, ferreteria i bricolatge, salut i hostaleria, entre altres.