Seguretat viària

¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees

Alguns països europeus aposten per incrementar el límit de velocitat fins als 150 km/h, mentre que altres opten per reduir-lo per sota dels 100 km/h

Caçat a 321 km/h en una autopista d’Alemanya: «És el rècord de velocitat d’un radar»

Augmentarà el límit de velocitat a 130 km/h

Augmentarà el límit de velocitat a 130 km/h

2
Es llegeix en minuts
Pol Langa
Pol Langa

Periodista

ver +

Quan un va a França per carretera per primera vegada, un dels aspectes que més sorprèn és veure com al país veí el límit de velocitat és de 130 quilòmetres per hora, a diferència dels 120 que regeix la norma espanyola.

La realitat és que no existeix una legislació conjunta europea en aquesta matèria i es delega en les normatives estatals. Per aquest motiu ens arriben vídeos des d’Alemanya on es veu com els cotxes arriben als 200 quilòmetres per hora amb facilitat i sense el perill de ser multats, ja que allà hi ha trams sense restriccions.

No obstant, també hi ha altres països més restrictius que Espanya quant a posar fre als conductors. Per exemple, a Estònia ningú pot superar els 90 quilòmetres per hora en cap de les seves autopistes, i a Suïssa s’està plantejant l’opció de reduir la velocitat màxima fins als 80 quilòmetres per hora en funció d’una sèrie de condicionants.

¿Augment del límit de velocitat?

A les carreteres espanyoles s’ha vist com s’ha reduït el límit des dels 120 fins als 100 quilòmetre per hora en determinats trams de via amb l’objectiu de garantir la seguretat dels usuaris. No obstant, això podria es acabar pròximament perquè ja hi ha veus que demanen augmentar el límit fins més enllà dels 120 en alguns trams puntuals.

La idea arriba després que altres països com Itàlia ja hagin apostat per elevar el marge fins als 150 quilòmetres per hora, ja que es considera que és una velocitat adequada per a les carreteres i els cotxes més moderns.

¿Puc anar a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees /

PIXABAY

A la República Txeca també estan per la tasca de confirmar l’augment, i passarien dels 130 fins als 150 quilòmetres per hora a partir d’aquest mateix mes de setembre, tot i que supeditat que les condicions climatològiques i el volum de trànsit ho permetin.

Per fer-ho, instal·laran senyals variables que deixaran de funcionar quan pels condicionants esmentats no es pugui anar més ràpid del límit dels 130 quilòmetres per hora genèric. Tot i que fins ara tan sols és una prova, si funciona, el govern txec ja ha anunciat que ampliarà els trams on es pugui aplicar la nova normativa i fins i tot podria establir aquest màxim com a nova norma.

Notícies relacionades

A Espanya, de moment no sembla que el Govern estigui molt per la tasca d’aplicar els canvis que la tendència europea està mostrant i es mantindran els 120 fins a nou avís. De fet, la DGT apunta a la velocitat com el motiu d’un gran nombre d’accidents, per la qual cosa l’augment sembla una cosa completament impossible al nostre país.

La conclusió és una cosa curiosa, ja que les víctimes mortals a les vies alemanyes van sumar 2.760 morts el 2024 al país germànic, per les 1.154 a Espanya, tot i que allà no es planteja la reducció dels límits del velocímetre.