Consultori laboral

Així pots tornar al SEPE els diners cobrats de més per un erto

Els treballadors afectats per un erto que hagin cobrat per error part de la seva prestació tenen 30 dies hàbils per retornar-la

zentauroepp54468789 eco200909105823

zentauroepp54468789 eco200909105823 / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’allau d’ertos  originada després de la irrupció de la Covid ha provocat que alguns dels treballadors afectats hagin cobrat erròniament les seves prestacions. Alguns han cobrat de menys i altres de més. Això últim pot provocar que el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) reclami a l’afectat les quantitats percebudes i que no hauria d’haver cobrat. El terme tècnic per a això es coneix com a «cobraments indeguts». En aquest article, elaborat amb l’assessorament de l’advocat del Col·lectiu Ronda Valentín Valencia, s’expliquen els passos que cal seguir en cas d’estar afectats per aquests cobraments indeguts.

¿Qui pot veure-se’n afectat?

La recepció de prestacions o quanties per part del SEPE que no són les correctes i que posteriorment aquest pot reclamar poden produir-se en diferents situacions. La més habitual és que sigui el mateix SEPE el que realitzi un càlcul erroni de la base reguladora a què té dret el treballador. Aquest error es tradueix que l’afectat pot cobrar de més o de menys. I pot arribar perquè no s’han tingut en compte una reducció de jornada per cura de fills o perquè no s’ha computat bé la jornada a temps parcial. Un cobrament indegut, segons expliquen des de Ronda, és menys freqüent entre els treballadors a temps complet.

Un altre cas en el qual un treballador afectat per un erto pot rebre pagaments indeguts és aquell en el qual el seu erto hagi finalitzat o reduït el temps de jornada suspès, però l’empresa no ho hagi comunicat correctament al SEPE.

¿Com saber si hi ha un error en els pagaments?

Una vegada el treballador està afectat per un erto i és donat d’alta en el SEPE per cobrar la prestació d’atur, l’organisme públic li enviarà una carta al seu domicili amb les dades de la seva prestació. En aquesta carta, on es comunica a l’afectat que se li ha reconegut la prestació, s’especifica el càlcul de la paga que rebrà. La quantia de la base reguladora diària ha de coincidir amb la que figura en la nòmina del treballador.

El SEPE pot posar-se en contacte, via carta, amb el treballador en erto per notificar-li que ha detectat un error en els pagaments. En l’esmentada missiva l’organisme especificarà quines són les quantitats indegudament cobrades pel treballador i que aquest ha de retornar. La detecció dels errors per part del SEPE no és immediata i una persona que hagi estat cobrant de més (o de menys) pot tardar setmanes o mesos a rebre l’esmentada comunicació.

L’afectat també pot actuar proactivament, és a dir, si ell mateix detecta l’error i abans que el SEPE li ho reclami. Per a això s’ha de posar en contacte amb el SEPE pels cursos ordinaris, com són el telèfon, el correu electrònic o la cita prèvia. La tardança de les oficines d’ocupació a atendre aquest primer contacte dependrà del grau de saturació dels serveis.

¿Què fer si el SEPE em demana tornar els diners?

El SEPE notificarà per carta a l’afectat si ha de tornar els diners i quant ha de tornar. Aquesta mateixa missiva l’haurà de rebre l’afectat al domicili en el qual figuri empadronat o la direcció alternativa que hagi facilitat. I en aquesta també s’especificarà el mètode de retorn d’aquests cobraments indeguts.

Notícies relacionades

L’afectat tindrà un termini de 30 dies hàbils (cosa que descompta dissabtes, diumenges i dies festius nacionals) per efectuar la devolució segons el procediment detallat pel SEPE a la seva carta. Si, al contrari, el treballador en erto considera que l’Administració ha comès un error i no està percebent uns pagaments indeguts, l’afectat tindrà un termini de 10 dies hàbils per presentar una reclamació. L’esmentada reclamació s’ha de remetre per correu ordinari a la direcció indicada a la carta de notificació del pagament indegut, que serà la de la direcció provincial pertinent del SEPE.

¿Què passa si no es torna els diners passats 30 dies?

Un incompliment dels terminis de devolució d’un cobrament indegut és motiu de recàrrec per part del SEPE. Aquest serà del 20% de l’import a tornar per part del treballador, que s’afegirà a la quantia ja ‘deguda’. Si el treballador persisteix en el seu impagament, el SEPE podria procedir, amb el permís d’Hisenda, a embargar el salari de l’afectat i cobrar d’ofici les quantitats exigides.

Temes:

Ocupació ERTO