Impacte econòmic

Dues de cada tres agències de viatges podrien desaparèixer per la crisi de la Covid

L'associació UNAV reclama que els ertos puguin prolongar-se fins al març

El col·lectiu d'agències Locos por Viajar reclama ajuts directes davant la caiguda de l'activitat

Ofertes 8 Diferents dones miren l’aparador d’una agència de viatges, a Madrid.

Ofertes 8 Diferents dones miren l’aparador d’una agència de viatges, a Madrid. / AGUSTÍN CATALÁN

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les agències de viatges espanyoles afronten la recta final de l’any amb funestes perspectives. La Unió Nacional d’Agències de Viatges (UNAV) ha divulgat aquest dimecres un comunicat en el qual calculen que dues de cada tres agències de viatges desapareixeran si no s’amplia la possibilitat d’aplicar expedients de regulació d’ocupació temporal (ertos). Proposen que la suspensió de llocs de treball es prolongui fins al març, inici de la pròxima campanya turística. La situació és dramàtica, sense turisme i amb restriccions als viatges. 

«El Govern ha d’entendre que és una mesura excepcional i que un treballador, a partir del sisè mes d’erto, no pot passar de cobrar un 70% del seu salari al 50%, perquè no es pot viure amb aquest 50%. A més, la part empresarial tampoc pot assumir les càrregues de la Seguretat Social durant un temps tan prolongat», ha explicat José Luis Méndez, president de la UNAV.

El col·lectiu d’agències #locosporviajar, que agrupa 33 agències de viatge, xifra en un 95% la caiguda del volum de negoci en relació amb anys anteriors. Al balanç negatiu de la temporada d’estiu s’hi uneix la descapitalització derivada dels dipòsits entregats a les aerolínies i no tornats, així com al fet que les agències estan sostenint els treballadors que han tingut dificultats per cobrar durant els ertos. Per aquest col·lectiu, que dona ocupació a unes 700 famílies, «el problema no és tant la caiguda de vendes, sinó el conjunt de circumstàncies que està portant a una greu descapitalització dels negocis». Entre aquestes circumstàncies destaquen les dificultats en el cobrament dels ertos. En aquesta associació figuren empreses mitjanes del sector com Altaïr Viajes, Tuareg, Kananga, Rutas 10, Charter, etc.

Per la UNAV, la caiguda d’ingressos superarà el 70%. Davant la gravetat del context, alguns turoperadors i agències de viatges emissores estudien en aquests moments acollir-se al concurs de creditors, perquè no poden vendre. «D’una banda, la demanda és menor per viatjar per Espanya i, de l’altra, hi ha una gran quantitat d’hotels i allotjaments turístics que s’estan veient abocats al tancament», ha assenyalat Méndez.

Notícies relacionades

El sector reclama que els fons europeus arribin a les empreses del sector. «Necessitem que s’utilitzin els fons europeus per salvar una situació que no havia passat mai abans i poder així mantenir el teixit empresarial de les agències de viatges i els autònoms», han insistit.

El col·lectiu #locosporviajar ha sol·licitat que es prenguin nota de les accions que s’estan portant a terme en països com Itàlia, on el Govern va anunciar aquest agost un rescat de les agències de viatge amb un fons de 265 milions d’euros.