Reindustrialització pendent

El risc a una fuga de proveïdors amenaça la retirada ordenada de Nissan

El conflicte laboral a Acciona provoca que Nissan estudiï retardar al 7 de setembre la reobertura de les seves factories a Catalunya

16.500 llocs de treball indirectes depenen de les fàbriques de la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu

nissan-1

nissan-1

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La rescissió unilateral de contracte d’Acciona  amenaça de convertir-se en un mal precedent per a la xarxa de proveïdors de Nissan. L’ero de 500 acomiadaments iniciat per la subcontracta posa en risc, en cas d’escampar-se l’exemple, la retirada ordenada que va pactar el gegant nipó amb els sindicats. Les conseqüències d’aquest conflicte laboral ja han obligat Nissan a modificar els seus plans. I és que el gegant japonès estudia retardar fins al 7 de setembre la reobertura de les seves factories, segons van explicar fonts coneixedores.

Acciona manté el seu expedient i els seus treballadors han celebrat aquest dijous les primeres assemblees per intentar frenar-lo. Hi ha inquietud entre les centrals que, davant la baixa producció que mantindrà Nissan fins al tancament pactat a finals del 2021, Acciona no sigui l’única subcontracta que decideixi que no li surt rendible continuar. 16.500 llocs de treball, segons càlculs de Nissan, depenen d’alguna manera de l’activitat de les factories catalanes.

«Nissan no ha ofert en cap moment als seus proveïdors informació sobre les seves perspectives i plans d’activitat», afirmen fonts d’Acciona. Aquestes qualifiquen d’«inviable» mantenir l’activitat en les condicions en què Nissan els ha plantejat arribar al 31 de desembre del 2021. «La millor opció a curt termini per a tots els proveïdors és el reinici de l’activitat després de l’aturada tècnica d’estiu, ja que això els permetrà mantenir la càrrega de treball durant els pròxims mesos», repliquen fonts de Nissan. De moment, a preguntes d’EL PERIÓDICO, la direcció local del gegant nipó no ha rebut comunicació oficial de cap altre proveïdor que tingui intenció de rescindir el seu contracte. Des del grup sindical tampoc en tenen constància, segons diferents fonts consultades.

Notícies relacionades

El cas d’Acciona és diferent del d’altres empreses de proveïdors que també han iniciat, de moment a petita escala, els seus propis ajustos de plantilles. Acciona assumeix serveis de manteniment i gestió dins de les instal·lacions de les factories de Nissan. El seu principal actiu és la mà d’obra que cedeix i pot derivar a altres empreses a les quals presta serveis. Altres companyies, com Tetry i Magneti Marelli, que també han iniciat eros, fabriquen components concrets per a Nissan, cosa que limita la seva capacitat d’oferir els seus serveis a un altre postor.

El comitè d’empresa dels 500 treballadors d’Acciona han rebut aquest dijous la citació per iniciar el període de consultes el dilluns 24 d’agost. Els seus equips jurídics ja preparen la convocatòria de vaga indefinida que registraran si Acciona no retira l’ero en aquesta primera reunió. «Volem mantenir l’ocupació tant sí com no», afirmen fonts d’UGT-Fica. La rescissió d’Acciona, si es manté, dificulta la reobertura de les plantes catalanes de Nissan. Cosa que, al seu torn, pot estendre els problemes logístics als proveïdors, que des del març que no tenen un flux estable de comandes. I els costos que se’n deriven.

Temes:

Nissan Ocupació