20 set 2020

Anar al contingut

AUTOMOCIÓ

Nissan i els sindicats pacten no acomiadar fins al desembre del 2021

Després d'una maratoniana negociació final de gairebé dos dies, els sindicats i l'empresa tanquen un acord 'in extremis' amb la mediació de la Generalitat.

La companyia es compromet a mantenir els llocs de treball i els empleats abandonen la vaga per atendre la producció pendent després de l'estiu.

Xavier Pérez

Nissan i els sindicats pacten no acomiadar fins al desembre del 2021

El símil futbolístic seria «de penal i en l’últim segon». La direcció de Nissan Motor Ibérica i els representants dels treballadors de les seves plantes a la Zona Franca, Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixac han arribat a un acord per al tancament de les plantes el desembre del 2021, així com les indemnitzacions acords socials pertinents a conseqüència de l’expedient que s’haurà d’aplicar. 

Després d’una negociació maratoniana que ha durat més d’una setmana, amb una última reunió final de més de 30 hores, els sindicats i l’empresa han acordat que els treballadors abandonaran la vaga (que dura més de 90 dies) després del període de vacances per atendre la producció pendent des del mes de maig. Els més de 2.500 empleats ho faran acceptant les propostes d’indemnització de l’empresa davant el fet inamovible que la companyia japonesa cessi la seva activitat el desembre del 2021, mirant que fins aleshores no es produeixin acomiadaments traumàtics. Per a això s’ha acordat una comissió de seguiment per abordar si existeix algun cas. També s’estableix una preferència de recol·locació per als empleats que s’acullin a baixes voluntàries a partir de gener del 2021.

Les parts van iniciar el seu últim pols ahir dimarts a les deu del matí amb la mediació del Departament de Treball de la Generalitat, que es va reunir primer amb els sindicats i després amb la direcció de l’empresa. La setmana preceptiva de consultes va acabar dijous passat. A la tarda, a les 18.30 hores, es va convocar una reunió final conjunta que s’ha prolongat fins a la mitja tarda d’avui.

Frank Torres, responsable de la negociació de Nissan Motor Ibérica. / NISSAN

Primer es van donar de termini fins a mitjanit en una pròrroga tàcita del període de consultes (condició permesa fins que no es comunica oficialment si hi ha acord o no), però l’acord era lluny i van continuar debatent amb postures enfrontades. El punt principal era el de no acomiadar gent mentre existís activitat empresarial, una cosa que després del sí de l’empresa a posposar el tancament fins al desembre del 2021 semblava plausible. No obstant, l’equip negociador encapçalat per Frank Torres no va acabar de veure aquesta condició i han mantingut les deliberacions, internes i amb els representants dels treballadors, fins aquesta mateixa tarda. Encarrilar l’excedent d’uns 600 empleats que hi haurà fins aquesta data ha sigut el principal punt de debat.

L’empresa va cedir finalment en aquest aspecte, a més d’incrementar les indemnitzacions proposades, mentre que els treballadors van acceptar tornar a la feina per acabar les comandes de la Mercedes-Benz Clase X pendents. Va ser un estira-i-arronsa que durant la matinada d’ahir va estar a punt de concloure en una ruptura de les negociacions. Hi va haver tensió, molta tensió, tenint en compte que els sindicats sempre han renegat de la figura de Torres com a negociador (proposat per la companyia des del Japó) qualificant-lo de traïdor donat el seu passat com a responsable de la planta.

Acceptació però amb matisos

L’última proposta de l’empresa acabaria sent acceptada amb matisos pels treballadors, orientats en la línia de mantenir el màxim de llocs de treball fins i tot la data del tancament definitiu dictat per Nissan Motor Company el 28 de maig passat. En un primer moment el tancament «insalvable» com va dir l’empresa, anunciat, era el desembre del 2020, però aviat es van començar a moure els negociadors d’una i altra part.

Treballadors durant una protesta pel tancament / JORDI BATALLER (l’ACN)

Primer els sindicats denunciaven que l’empresa no els contactava, i la companyia argumentava que ningú els havia trucat. Així va arribar la Generalitat i es va iniciar la mediació davant l’expedient de regulació d’ocupació que l’empresa va presentar. Legalment un termini de consultes que va acabar sent sobrepassat. Entre crítiques d’uns i d’altres la negociació seriosament va començar la setmana passada davant el final del termini dijous a la nit. Divendres l’empresa va presentar la seva última oferta (pràcticament la mateixa que s’ha acabat acceptant) i els sindicats van mostrar una contraproposta que no va ser acceptada. Dimarts, termini que va donar la companyia per respondre, es va iniciar la negociació final.

D’aquesta manera, fins a la redacció final de l’acord les condicions acceptades per la plantilla (que han de ratificar en assemblea) són les següents: Pla de prejubilacions als nascuts abans del 31 de desembre de 1966 que inclou l’abonament d’un complement fins al 90% del salari net fins als 63 anys. Per als nascuts el 1967, el 85% fins als 61 anys, els nascuts el 1969 el 80% del salari fins als 61 anys, els nascuts el 1969 el 75% fins als 61 anys també, mentre que a la resta d’empleats menors de 50 anys la direcció proposa una indemnització de 60 dies de salari per any treballat sense límit de mensualitats. Els empleats d’aquest últim bloc, que poguessin recol·locar-se en alguna de les possibles alternatives industrials, rebran una indemnització màxima de 50 dies per any treballat (sense límit de mensualitats) i una quantitat de 750 euros per any treballat. 

A canvi, Nissan Motor Ibérica es compromet a no acomiadar cap empleat de forma traumàtica fins al cessament de l’activitat de l’empresa el 31 de desembre del 2021, estudiant conjuntament els excedents. També assumeix el seu paper en una taula tripartita de reindustrialització amb els sindicats i l’administració i apostarà per la recol·locació en els nous projectes industrials que es postulin des d’ara fins a final del 2021 per a les plantes. 

Ara comença una altra batalla, la de buscar inversors que apostin pel caramel industrial de la Zona Franca. En aquest sentit les administracions, des del Govern d’Espanya a la Generalitat de Catalunya, passant per l’ajuntament de Barcelona i el mateix teixit empresarial català. Tot apunta a un ‘hub’ tecnològic enfocat a la mobilitat sostenible.

Temes: Nissan