després de la tragèdia del pont Morandi

Itàlia estudia treure la concessió de les autopistes a la família Benetton

Al seu lloc entraria progressivament la societat pública Cassa Depositi i Prestiti (CDP), que gestiona l'estalvi postal dels italians, la caixa forta més gran del país

zentauroepp44669676 topshot   this general view taken on august 15  2018  shows 181128162803

zentauroepp44669676 topshot this general view taken on august 15 2018 shows 181128162803 / VALERY HACHE

3
Es llegeix en minuts
Rossend Domènech

A un any i 11 mesos de l’enfonsament del pont Morandi de Gènova, que va provocar 43 morts, el govern italià estava per decidir durant una reunió acabada ahir a la matinada, que la família Benetton, primer accionista d’Autopistes d’Itàlia (Aspi), perdi la concessió governativa en el termini màxim d’un any. Al seu lloc entraria progressivament la societat pública Cassa Depositi i Prestiti (CDP), que gestiona l’estalvi postal dels italians, la caixa forta més gran del país.

Era l’única solució per evitar la brusca anul·lació de la concessió dels 3.000 km d’autopistes que a Itàlia gestiona Aspi (la meitat de les del país), amb la consegüent fallida d’Atlantia, que controla Aspi, i és al seu torn controlada (30, 6%) pel grup Edizione de la família famosa per les seves confeccions tèxtils. United Colors of Benetton és una marca coneguda a tot el món, tot i que és el ram menys beneficiós per al grup. L’anul·lació hauria comportat a més el pagament d’una de penal de part del govern, o sigui dels contribuents, d’uns 23.000 milions d’euros, segons un informe de l’advocacia de l’Estat.

Defugida una fallida forçada d’almenys 19.000 milions, que a més hauria deixat al carrer als 7.000 empleats de les diverses societats, el govern –molt dividit en el seu interior sobre la possible solució–, s’orientava per una intervenció temporal de la societat. S’hauria tractat de l’equivalent a una expropiació (la concessió acaba el 2038), cosa que hauria portat un llarg procés de part d’Atlantia.

Mentre el ple del consell de ministres començava a reunir-se a dos quarts de dotze de la nit, a la mitjanit va arribar l’última proposta d’Atlantia, cotitzada en borsa. El consell es va ajornar per estudiar-la i va prosseguir durant tota la nit, a fi de prendre una decisió abans de l’obertura de les borses, on a causa de les especulacions i la inactivitat política aquest dilluns el títol va perdre el 15%, equivalent a 1.700 milions d’euros de capital. Segons la majoria dels observadors, la decisió final d’aquesta matinada serà ara per ara política, per concretar-se econòmicament i administrativament en les pròximes setmanes.

Notícies relacionades

«¡Els Benetton han de sortir d’Autostrade!», van dir els líders del Moviment 5 Estrelles (M5S), l’expartit antimundialista, actualment en el govern juntament amb els progressistes del Partit Demòcrata (PD). Era el 14 de març del 2018, poc després que el pont Morandi s’enfonsés i s’emportés la vida i els cotxes de 43 persones. Des d’aleshores, el M5S ha mantingut la mateixa línia fins a la passada setmana, quan davant el cataclisme empresarial i laboral que es prospectava, van acceptar raonar amb el seu soci al govern, tot i que sense deixar anar la peça que els Benetton havien de sortir del sector autopistes. S’hi havia afegit el primer ministre Giuseppe Conte, que transcorre el seu temps en mediacions entre els dos socis que el recolzen. «L’Estat no pot ser soci de qui pren el pèl als familiars de les víctimes», va dir diumenge passat. L’endemà, després d’entrevistar-se amb la cancellera Angela Merkel, va afegir: «Si existeixen ponts i aquests s’enfonsen hem de saber sancionar els responsables».

A més de les bones relacions de la família de la regió el Vèneto (Venècia) amb tots els principals bancs, governs anteriors i societats estrangeres, a l’Executiu actual compten amb un cert recolzament dels progressistes, cosa que ha complicat la solució. Fora del govern, la societat compta entre els seus socis amb un 7% de l’alemanya Allianz, un 5% de la xinesa Silk Road, 40.000 accionistes de tot el món, l’espanyola Abertis i, després d’un llarg etcètera, 750 milions d’euros procedents de petits inversors. Per favors evidenciats per la premsa italiana, la societat dels Benetton en el passat va entrar a Autogrill, Aeroports de Roma (Adr), en una temptativa anterior de rescat d’Alitalia i altres empreses. «Tinc curiositat per saber com acabarà», havia dit Merkel a Conte, en públic.