12 jul 2020

Anar al contingut

crisi industrial

Nissan comença a negociar el tancament i els seus proveïdors ja estudien acomiadaments

La firma japonesa comença formalment les converses amb els sindicats per a un expedient d'extinció

Les empreses de complements comuniquen les primeres afectacions, a l'espera de les condicions que plantegi el gegant asiàtic

Gabriel Ubieto

Nissan comença a negociar el tancament i els seus proveïdors ja estudien acomiadaments

JOAN CORTADELLAS

Nissan comença aquest dimarts oficialment a negociar les condicions de sortida dels 3.000 treballadors que treballen a les factories de Zona FrancaMontcada i Reixac i Sant Andreu Arenal. En paral·lel, l’ampli cinturó d’empreses de proveïdors que fins ara han viscut, en una mesura o una altra, com a part de la cadena de producció del gegant asiàtic també ultimen els seus propis processos. Als 3.000 llocs de treball directes de la firma d’origen japonès s’hi afegeixen uns 17.000 d’indirectes d’empreses que tenen pendent decidir també el futur de les seves plantilles. Empreses com Tetry o Magneti Marelli ja han comunicat als seus treballadors els primers acomiadaments col·lectius.

Les negociacions dels eros de Nissan a Catalunya comencen formalment aquest dimarts, i amb això s’agreuja la conflictivitat laboral. Les plantilles catalanes sumen 57 dies en vaga indefinida i avui una delegació de treballadors s’ha desplaçat fins a la fàbrica de Nissan a Cantàbria. La seva intenció és trencar la cadena de subministraments que des d’allà proveeixen les fabriques franceses de Renault, el soci de l’aliança. A Cantàbria Nissan va prometre la setmana passada invertir 40 milions d’euros per mantenir la viabilitat de la planta i aturar les mobilitzacions sindicals. «A nosaltres l’any passat ens van prometre 70 milions per a la planta de pintura», recorda un dirigent sindical català.

Les negociacions a Nissan comencen aquest dimarts, tot i que oficialment no hi ha a les oficines del Departament de Treball cap expedient presentat, segons confirmen fonts del Departament. És a dir, l’empresa comença el procés, però entra en el termini administratiu de 30 dies que implicaria formalitzar l’ero. No hi ha terminis, per tant, per a les converses més enllà dels que la mateixa empresa es va marcar, a l’anunciar que pretenia tenir les factories catalanes tancades a inicis del 2021.

Els proveïdors preparen el terreny

El cinturó d’empreses de proveïdors de Nissan encara no té comunicació oficial dels plans de tancament del gegant. «Fins que no acabi el període de consultes amb els representants dels treballadors, no podem comunicar res» expliquen fonts de Nissan. La documentació que avui entregui la firma per justificar el seu expedient serà el tret de sortida d’un terratrèmol laboral en el sector de l’automoció català. Que tindrà el seu epicentre al Baix Llobregat i el Barcelonès.

Els 500 treballadors d’Acciona  que presten serveis de neteja directament a les tres plantes catalanes esperen començar a negociar un expedient, segons expliquen fonts del comitè d’empresa.

D’altres, com Tetry, a Girona, ja han comunicat a la seva plantilla que el tancament comportarà acomiadaments. El president del comitè d’empresa i membre de la UGT, Joan Abelló, explica que la direcció ja els ha avançat que, dels 200 empleats, uns 40 seran acomiadats abans d’acabar l’any. La companyia, a preguntes d’aquest mitjà, ha declinat fer declaracions. Magneti Marelli també prepara 57 acomiadaments dels 170 treballadors del seu centre a la Zona Franca. Aquest dimarts comencen a Madrid les negociacions sobre aquests, segons expliquen fonts sindicals.