Tancament de plantes

Els treballadors de Nissan, al Parlament: «Els ajuts que heu donat han caigut en un pou sense fons»

La direcció de l'empresa no compareix a la cambra catalana i al·lega que prefereix exposar en primer lloc els motius del tancament a la seva plantilla

nissan-parlament

nissan-parlament

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El ‘cas Nissan’ s’ha exposat el matí d’aquest dilluns al Parlament de Catalunya. Hi han anat els treballadors, per exigir als seus representants polítics una implicació més gran de la que han mostrat fins ara per evitar el tancament de les tres factories catalanes. Els sindicats també han retret el model de política industrial que han mantingut les diferents administracions fins ara. «Els ajuts que heu donat han caigut en sac foradat. I això no es pot permetre a Nissan ni enlloc», ha declarat el president del comitè d’empresa, Juan Carlos Vicente. No hi ha anat la direcció de l’empresa, ja que ha al·legat que les seves explicacions al Parlament de Catalunya enterbolirien les negociacions de l’ero que comencen aquest dimarts.

Nissan ha rebut, segons dades del Ministeri d’Indústria i de la conselleria d’Empresa, 125 milions d’euros de fons públics en l’última dècada. «Ens ha mentit a tots», ha afirmat el representant del comitè d’empresa Miguel Ruiz. «I les administracions, totes en general, van tard», ha afegit. «Nissan abandona 40 anys de projecte a Catalunya, 100 anys d’història a Espanya. ¿Per què? ¿Per què els treballadors no ens hem partit la cara? No, perquè la legislació els ho permet», ha declarat.

La modificació de l’article 51 de l’Estatut dels Treballadors està sent una de les cartes que estan reclamant les centrals. Aquest, abans de ser reformulat per l’última reforma laboral del PP, permetia a l’autoritat laboral vetar un acomiadament col·lectiu si considerava que aquest no reunia les causes objectives que ho justifiquessin. Les centrals entenen que mitjançant aquest mecanisme tindrien una posició de més força en les negociacions per evitar el tancament de les plantes catalanes de Nissan. Més de 20.000 llocs de treball, entre directes i indirectes, depenen del futur d’aquestes factories.

Frank Torres, l’encarregat de tancar i liquidar els 3.000 treballadors que té actualment Nissan a Catalunya, ha declinat anar aquest dilluns al Parlament; igual com Gianlucca de Ficchy, vicepresident de Nissan a Europa; Genís Alonso, vicepresident de Nissan Motor Ibérica, i Juan Luís Pla de la Rosa, director de relacions institucionals. Una absència que els han retret tots els partits polítics presents en la comissió i que la companyia no ha descartat revertir en un futur. 

Rumb a Cantàbria

Notícies relacionades

Nissan i sindicats començaran a negociar aquest dimarts les condicions de l’expedient de regulació d’ocupació (ero) que liquidarà els 3.000 treballadors que ocupa la firma a les seves tres factories a Catalunya. La seva idea, tal com va fer públic al costat de l’anunci de tancament, és tenir les plantes clausurades entre finals d’any i principis del 2021. Comencen les negociacions, però l’empresa no ha presentat encara oficialment l’expedient, segons confirmen fonts del Departament de Treball. El que iniciaria el compte enrere d’un mes que marca la llei perquè la companyia pugui tancar unilateralment les condicions de sortida dels treballadors.

Els temps són una arma de negociació que els treballadors també pretenen utilitzar. És per això que el mateix dia que comencen les converses una delegació d’empleats de Nissan a Barcelona està convocada a mobilitzar-se fins a Cantàbria, amb l’objectiu de paralitzar allà les produccions. L’objectiu, tal com han recordat aquest dilluns en seu parlamentària, és bloquejar la cadena de subministraments de la factoria de Nissan amb les plantes de Renault, el seu soci en l’aliança. Les centrals entenen que les seves opcions de futur passen per la incorporació de les fàbriques catalanes en el sistema productiu de Renault.