comerç

Els centres comercials obren amb afluència limitada de clients i descomptes

Les mesures de neteja s'extremen per evitar contagis

Les limitacions d'aforament al 40% i la distància física marquen l'obertura de la fase 2 de l'estat d'alarma

glries-

glries-

5
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Els centres comercials han reobert les seves portes aquest dilluns amb mesures específiques de seguretat, aforaments limitats al 40% i rebaixes mesurades. L’objectiu és recuperar la confiança dels consumidors després d’un prolongat tancament per l’estat d’alarma que ha obligat a restringir el consum a botigues de proximitat i compres ‘online’. Asseguren els experts que els hàbits de consum es modifiquen en 21 dies, així que el temor a què els clients hagin canviat en els últims dos mesos domina en el sector de la distribució. El que trobaran els clients en aquesta fase 2 als centres comercials són passadissos més amples, poc públic, menys productes en exposició i tímids descomptes.

El Corte Inglés ha informat que els seus centres han obert amb el 100% de la plantilla i descomptes del 30% per als clients que paguin amb la seva targeta. Una rellevant inversió en cartelleria s’encarrega de recordar que l’entrada en la fase 2 suposa un aforament restringit, almenys dos metres entre clients i mascareta. La plantilla d’El Corte Inglés de la plaça de Catalunya estava aquest dilluns especialment abocada a mantenir el centre comercial impol·lut, com si un magnat estigués a punt d’aparèixer. A les portes, el personal s’encarregava de monitorar l’entrada i sortida de clients. Com a la majoria de centres comercials, el control es fa de manera manual i estimativa. Però no era aquest dilluns dia d’aglomeracions tampoc. L’aforament màxim d’El Corte Inglés de la plaça de Catalunya és d’11.779 persones, així que fins a 2.944 persones poden comprar simultàniament. Gel hidroalcohòlic i tots els clients i personal amb mascareta. 

«L’objectiu d’El Corte Inglés ha sigut en tot moment elevar les mesures de seguretat al màxim per oferir als clients confiança en la tornada a l’activitat comercial», assegura el director territorial a Catalunya i les Balears, Fernando Ferrer. Aquest directiu destaca que les rebaixes del 30% als clients s’han fet sense buscar aglomeracions per evitar com a prioritat col·lapses a la botiga i potenciar les fidelització dels clients, «base de l’estratègia seguida durant el passat confinament, a través de la venda ‘online’ i el supermercat».  

Com ja van afrontar els supermercats, els centres comercials han elevat els nivells de neteja dels establiments amb nous protocols de desinfecció. La necessària neteja de peces després de l’ús d’emprovadors ha requerit inversions elevades. Crida l’atenció el sistema de neteja per rajos ultraviolats instal·lat a El Corte Inglés, que permet higienitzar en una sala aïllada les peces en cosa de 15 minuts. Després d’aquest procés, es planxen i es tornen a posar a la venda.   

La directora general d’Ikea a Espanya, Petra Axdorff, destacava aquest dilluns les ganes que tenia la gent de tornar a les botigues: «Ha sigut sorprenent. A les botigues de Barcelona hem registrat l’entrada d’unes 7.000 persones en les primeres tres hores d’obertura, tot i que no és comparable amb les afluències màximes, ja que es compleix el 40% de l’aforament màxim de les botigues».  Segons la seva opinió, les vendes que més pugen són les de productes d’emmagatzemament i el mobiliari d’exteriors. «Penso que després del coronavirus el que succeirà és que el pes en el pressupost familiar de les despeses a la vivenda augmentarà», explica Axdorff.  

El centre comercial Arenas assegurava ahir que ha aplicat per a l’obertura «un pla que combina noves tecnologies i protocols específics». Els centres d’Unibail-Rodamco Westfield, URW, com La Maquinista, Glòries i Splau asseguren que els lavabos seran desinfectats cada 30 minuts, igual que els punts de contacte més freqüents com ascensors i escales mecàniques. A El Corte Inglés asseguren que el servei de neteja als lavabos serà constant.

La limitació de l’aforament i el respecte de la distància física serà clau en aquesta reobertura comercial. Guanyar la confiança d’un consumidor amb guants i mascaretes és un repte complex, però encara més fer de l’acte de compra una cosa agradable. En aquesta lluita per captar el client post-Covid, la qüestió serà oferir garanties. Més enllà de vinils a terra recordant la necessitat de guardar la distància de dos metres entre les persones, els clients veuen des d’aquest dilluns moltes mampares de separació i mascaretes, i perceben els processos d’higienització dels productes que es tornin després de passar pels emprovadors. Aquests processos es queden en precària quarantena de peces en petits comerços. Molta cura amb el client anuncien les grans superfícies i, per exigència legal, falta d’aglomeracions. 

Notícies relacionades

Sobre les tècniques utilitzades per a aquesta neteja de roba encara es manté la polèmica sobre si necessitaran més que una quarantena de 24 hores al magatzem, o tracte amb rajos ultraviolats, vapor o d’ozó. No hi ha una directriu clara ni estudis científics que corroborin la mort del coronavirus després del pas per aquests procediments. En qualsevol cas, la neteja de tots els centres s’extremarà. «La nostra màxima prioritat ha sigut vetllar per garantir la seguretat dels nostres visitants, empleats i comerciants per continuar brindant-los la millor experiència de compra en un entorn 100% segur», va assenyalar Laetitia Ferracci, directora d’operacions a Unibail-Rodamco-Westfield a Espanya. Malgrat que el 100% resulta entelèquia, els centres comercials aspiren a establir totes les mesures necessàries per evitar contagis a les instal·lacions tot i que la responsabilitat final és de l’autoprotecció del client.

Segons les dades d’URW a Alemanya, la República Txeca i Àustria s’han arribat a uns nivells de ‘footfall’ o trànsit de clients del 80% respecte de les dades precrisis, i han arribat fins i tot al 90% al centre comercial Rennes Alma a França. Quant als sectors on s’estan percebent més nivells de compra, són el de la bellesa i la salut, els esports, la decoració de la llar i la moda per a nens, entre d’altres. Malgrat que el comerç tradicional ha advocat per restringir les rebaixes el màxim temps possible, la necessitat d’agilitar les vendes generalitzarà les ofertes en els pròxims dies. Els centres ‘outlet’ tindran el nivell més gran d’estocs dels últims anys.