12 jul 2020

Anar al contingut

ANUNCI DEL MINISTRE ÁBALOS

AENA retarda l'ampliació dels aeroports de Barcelona i Madrid per la crisi

Els projectes es posaran en marxa més enllà del 2022, any previst en principi per al seu inici

Europa Press

AENA retarda l'ampliació dels aeroports de Barcelona i Madrid per la crisi

AENA manté malgrat la crisi i la caiguda del transport aeri els seus grans plans d’ampliació dels dos aeroports més grans del país, el de Madrid-Barajas i el de Barcelona-el Prat, que suposaran una inversió de 5.000 milions d’euros, si bé els efectes de la pandèmia retardaran la seva posada en marxa «més enllà» de la data d’inici prevista per al 2022.

Així ho ha indicat el ministre de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, qui també ha confirmat que l’operador dels aeroports del país ha reprès els seus plans d’inversió a curt termini, tot i que també amb retards.

«AENA manté vigents els seus compromisos d’inversió malgrat que s’estima que el transport aeri no arribarà fins al 2022 o el 2023 als nivells de viatgers que presentava el 2019, abans de la crisi», ha assegurat Ábalos durant la seva compareixença al Senat.

Inversions de 1.200 milions d’euros

Així, ha indicat que l’operador «reactivarà» les inversions que resten per escometre de la primera part del seu pla estratègic, el DORA 2017-2021, estimades en uns 1.200 milions d’euros, si bé ha apuntat que «en algun cas hi pot haver retards d’inversions previstes per al 2020 que passaran al 2021».

De la mateixa manera, el ministre ha transmès que Aena manté les grans inversions d’ampliació dels principals aeroports incloses en la segona part del seu pla estratègic.

«AENA continua considerant que els grans projectes d’ampliació previstos per al segon DORA, el que discorre entre el 2022 i el 2026, principalment les considerables inversions previstes per a les ampliacions dels aeroports de Madrid i Barcelona, continuaran sent necessaris», ha exposat.

No obstant, ha apuntat que «els efectes de la crisi de la Covid-19 sobre el volum de passatgers en els pròxims anys pot fer que el termini d’inici es dilati més enllà del 2022».

Digitalització per a l’era post-Covid

En la mateixa línia, Ábalos ha assegurat que la companyia que dirigeix Maurici Lucena segueix endavant amb els seus plans de sostenibilitat i digitalització i innovació. En aquest últim cas, ha indicat que l’ús de la tecnologia serà la «principal eina» perquè els aeroports i el transport aeri en general puguin afrontar els reptes dels pròxims anys en l’època post-Covid».

«Aquest repte implicarà desenvolupar una nova manera de relacionar-se amb els passatgers en un marc de nova normalitat, en el qual la transformació digital dels negocis tradicionals dels aeroports serà fonamental», ha avançat.

Entre altres objectius d’aquesta estratègia d’AENA va citar mesures per utilitzar drons en operacions aeroportuàries de gestió i manteniment, i la digitalització dels processos de relació amb els clients, siguin interns o externs, «que redundin en una millora de la seva experiència».

Respecte a sostenibilitat, AENA se centrarà a impulsar una «recuperació verda» per al sector del transport aeri, prioritzant aspectes com la reducció de l’empremta de carboni, la minimització de l’impacte acústic, l’eficiència energètica, l’ús d’energies renovables i la protecció de la biodiversitat.