27 maig 2020

Anar al contingut

CRISI DEL CORONAVIRUS

L'EASA i l'ECDC redacten les mesures per garantir la seguretat dels vols

En un document estableixen mesures com el distanciament social i l'ús de mascaretes

El Periódico

L'EASA i l'ECDC redacten les mesures per garantir la seguretat dels vols

L’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA, per les sigles en anglès) i el Centre Europeu per a la Prevenció i el Control de les Malalties (ECDC, per les sigles en anglès) han publicat un document conjunt on defineixen les mesures que garanteixin la seguretat a bord dels avions una vegada que les aerolínies reprenguin les operacions després del coronavirus.

Aquestes directrius extremen la seguretat sanitària en tots les etapes del vol, establint diferents pautes depenent de l’entorn en el qual es trobi el passatger. No obstant, en tot moment s’inclou la distància social, l’obligatorietat d’utilitzar mascareta i una higiene de mans freqüent. Així mateix, l’EASA recorda que l’aire filtrat als avions és segur i net.

Algunes de les mesures més importants són:

1. Als aeroports:
– Accés només a viatgers i empleats
– Implantar la distància entre persones d’1,5 metres.
– Augmentar la neteja de les instal·lacions
– Fomentar les mesures d’higiene entre passatgers i personal
– Reobrir els serveis no essencials, inicialment aquells on es pot complir la distància de seguretat que estableixi el país per a serveis similars. Si no és possible, l’aeroport disposarà d’aigua per als passatgers.
– Evitar, en la mesura que sigui possible, el contacte i el tocar superfícies. Utilitzar alternatives electròniques quan sigui possible (‘check in’ en línia, per exemple).

2. Embarcament i desembarcament:
– Es posaran en marxa procediments especials per guardar la distància de seguretat. Quan no sigui possible, s’implantaran mesures addicionals de mitigació del risc, com ara la higiene de mans, l’etiqueta respiratòria, etc.
– Minimitzar l’equipatge de mà

3. A bord de l'avió:
– Incloure material informatiu amb les mesures preventives: higiene de mà, ús de mascaretes, etiqueta respiratòria, limitar el contacte amb les superfícies, servei a bord simplificat, reduir l’ús de les sortides individuals d’aire condicionat.
– Evitar que els clients facin cua als passadissos o ‘galleys’ per utilitzar el servei
– Usar o instal·lar filtres HEPA, que s’han demostrat eficaços per eliminar partícules de la mida del coronavirus.
– Si l’ocupació del vol ho permet, les companyies faran el possible per guardar les distàncies de seguretat entre persones que no siguin família o viatgin juntes. Si no és possible fer-ho, es reforçaran les altres mesures, com ara el rentat freqüent de les mans, tossir o esternudar sobre un mocador o el colze, evitar tocar superfícies, utilitzar la mascareta.
– El servei a bord s’ha de reduir al mínim per disminuir el contacte entre la tripulació i els passatgers: no venda a bord, el menjar empaquetat, begudes en pots individuals, etc.

La Comissió Europea va encarregar a l’EASA i a l’ECDC l’elaboració d’aquestes mesures com a part d’un paquet més ampli per impulsar el rellançament dels serveis de transports i la connectivitat després de la pandèmia.

La comissària europea de Transport, Adina Valean, ha destacat que la seguretat dels passatgers i les tripulacions «és primordial en l’aviació» i que els passatgers han de tenir la confiança que tornar a volar «suposa el mínim risc possible per a la seva salut».

Les directrius es basen en els coneixements científics dels dos organismes. L’ECDC vigila contínuament la situació del coronavirus i actualitzarà les directrius a mesura que es disposi de nova informació epidemiològica, proves i tipus de tractament.

No obstant, s’espera que els passatgers assumeixin la seva responsabilitat, evitant volar si presenten símptomes o si han estat en contacte amb algun contagiat. Així, demanen que declarin el seu estat de salut abans d’obtenir la targeta d’embarcament, a més d’informació de contacte per permetre el seu «seguiment i localització» per si algú en el vol pogués donar positiu en coronavirus posteriorment. Els acompanyants no podran accedir a l’edifici de l’aeroport, excepte en casos excepcionals.

Els gestors aeroportuaris hauran de cooperar per garantir que es respecti la distància social, especialment durant la facturació, el control de seguretat, el moment abans d’embarcar i l’embarcament. Quan no sigui possible, tant les aerolínies com els aeroports han d’aplicar mesures addicionals de mitigació de riscos, com la higiene de mans.

Ja a bord, les mesures de l’EASA i l’ECDC  estableixen una certa flexibilitat a causa de la limitació d’espai, però sempre que sigui possible, els passatgers hauran d’estar físicament distanciats en tots els processos.

Aquestes mesures recomanades seran avaluades i actualitzades periòdicament en funció dels canvis en els coneixements sobre el risc de transmissió, així com de l’elaboració d’altres mesures de diagnòstic o prevenció –incloses les tecnològiques– i de l’evolució de la pandèmia