comerç després del coronavirus

La pandèmia posa traves a les rebaixes

El Govern adverteix que les botigues físiques han d'evitar aglomeracions en la desescalada

El petit comerç proposa el retorn a la regulació dels períodes de descomptes

zentauroepp46414809 20190103 gal190103201525

zentauroepp46414809 20190103 gal190103201525 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les incerteses ofeguen el sector de la distribució. L’última amenaça són els obstacles de l’Administració per aplicar rebaixes quan l’activitat comercial es vagi normalitzant. Malgrat que els descomptes imperen ja al comerç ‘online’ i la regulació legal del període va passar a la història, l’amenaça que el final del confinament i de l’estat d’alarma desencadeni una eufòria consumista i concentracions de persones als comerços ha fet que en l’últim Butlletí Oficial de l’Estat s’estableixi una «restricció a les accions comercials amb resultat d’aglomeracions» que ha desencadenat la inquietud en la gran distribució. 

Segons el BOE, «els establiments no podran anunciar ni dur a terme accions comercials que puguin donar lloc a aglomeracions de públic, tant dins de l’establiment comercial com als seus voltants». Aquesta restricció «no afectarà les vendes en rebaixa ni tampoc vendes en oferta o promoció que es facin a través de la pàgina web» de cada comerç.

L’Associació Nacional de Grans Superfícies (Anged), que engloba empreses com El Corte Inglés, Tendam, MediaMarkt o Ikea, entre d’altres, ha assenyalat que aquesta mesura generarà «més incertesa» en el sector. Des d’Anged reiteren que la prioritat de la gran distribució és garantir la «seguretat» de les botigues i el «poder obrir», ja que recorden que l’obertura dels comerços a Espanya va més lenta que a la resta d’Europa, ja que a França ja han començat a obrir tots les botigues i a Itàlia està previst per al 18 de maig.

La patronal assegura que no posen la «més mínima objecció» a les mesures de prevenció i higiene als establiments proposats pel Ministeri de Sanitat per «garantir una compra segura», tot i que consideren que totes les botigues que puguin complir amb aquests requisits han de poder obrir en la fase 1 i no només les botigues de menys de 400 metres quadrats.

«En la major part dels casos, lluny de ser un problema, la superfície comercial més gran dels hipermercats ha permès implementar millor les mesures de distanciament social i de seguretat. Per tant, no es justifiquen les restriccions per a la resta de comerços de no alimentació. Sobretot per a les nostres empreses, que tenen previstos protocols de seguretat molt més estrictes del que fixa Sanitat», van opinar a fonts d’Anged. La patronal recorda que mantenir tancats els establiments 15 dies més (com a mínim) posa en risc 5.000 llocs de treball. «Tenim prop de 100.000 empleats en erto i uns problemes operatius i de liquiditat molt severs en alguns casos. Del nostre sector depèn una cadena de valor a Espanya (majoritàriament pimes industrials i de serveis) de 30.000 milions d’euros anuals», van recordar.

Petit comerç

La regulació de les rebaixes forma part d’una concepció del comerç que havia sigut abandonada en els últims anys. No obstant, combrega amb la petició del petit comerç que amb el confinament i tancament comercial dels últims mesos fins i tot va reclamar en alguns casos la prohibició de les rebaixes (Pimec) i el retorn a l’antiga legislació comercial que regulava els períodes concrets de descomptes i la denominació genèrica de rebaixes a les campanyes d’estiu i hivern. La Confederació Espanyola de Comerç (CEC) ha demanat la suspensió de la campanya de rebaixes d’estiu d’aquest any, a fi de no debilitar més el petit comerç i convida a reflexionar sobre la conveniència de tornar als tradicionals períodes d’abans, per evitar la competència de les grans superfícies i les multinacionals com Amazon o Aliexpress.  

La CEC considera una incoherència la disposició del BOE que impedeix als establiments «anunciar ni dur a terme accions comercials», cosa que podria suposar vetar les rebaixes a les botigues físiques. Per la CEC, fonamentar aquesta mesura per evitar possibles aglomeracions «manca de sentit quan ja hi ha establertes limitacions d’aforament als locals comercials» per a les diferents fases, encaminades a garantir la seguretat de comerciants i consumidors.

Notícies relacionades

A més, la CEC considera «especialment sagnant» que aquesta limitació només afecti les promocions en venda física, cosa que generaria una disfunció de preus en els canals de venda ‘online’ i ‘offline’, i posaria en clar desavantatge competitiu, i en un moment tan crític, el petit comerç respecte a les grans plataformes internacionals que continuarien operant ‘online’ sense cap tipus de restricció.

La CEC reclama tornar als tradicionals períodes de rebaixes i de manera excepcional, aquest any, posposar la seva data d’inici amb l’objectiu de no debilitar més el petit comerç, i deixar un marge de temps perquè els comerços puguin vendre en bones condicions i que no es distorsioni el mercat amb grans ofertes just a l’obrir.