clatellada econòmica de la pandèmia
La Comissió Europea autoritza un rescat de 7.000 milions a Air France
França atorgarà aquest préstec per garantir la liquiditat de l'aerolínia davant de les pèrdues pel coronavirus
La mesura va ser aprovada dins del marc temporal sobre ajuts d'Estat impulsat arran d'aquesta crisi sanitària
La Comissió Europea (CE) va autoritzar aquest dilluns França a atorgar 7.000 milions d’euros en recolzament a Air France per fer front a les conseqüències de la crisi del coronavirus.
«Aquesta garantia i aquest préstec per a accionistes atorgat per França, per una suma de 7.000 milions d’euros, proporcionaran a Air France la liquiditat que necessita amb urgència per suportar les repercussions de la pandèmia», explica la comissionada de l’Autoritat Europea de Competència, Margrethe Vestager, citada en un comunicat de premsa.
La Comissió Europea dona d’aquesta forma aquest dilluns llum verda a una ajuda francesa de 7.000 milions d’euros a Air France consistent en una garantia estatal per als préstecs i un préstec d’accionistes per proporcionar liquiditat urgent a la companyia durant la crisi causada per la pandèmia de coronavirus, informa Efe.
La mesura va ser aprovada dins del marc temporal sobre ajuts d’Estat impulsat arran d’aquesta crisi, va indicar la CE en un comunicat.
Margrethe Vestager va afirmar que la indústria de l’aviació és «important en termes de llocs de treball i de connectivitat», i que a més Air France ha tingut un «paper essencial en la repatriació de ciutadans i en el transport d’equips mèdics».
Air France, amb una flota de més de 300 avions, pertany al grup Air France-KLM, en el qual l’Estat francès té participació.
«Altes pèrdues»
Davant de la reducció dels seus serveis per les restriccions de viatge imposades per la pandèmia i les consegüents «altes pèrdues» sofertes, França va notificar a la CE l’ajuda per mitigar els efectes negatius del coronavirus i va demostrar que no seria possible obtenir liquiditat als mercats per altres mitjans.
Pel que fa a les garanties recolzades per l’Estat, França va remetre una notificació individual perquè la garantia «proporciona més cobertura de préstecs» (90%) que sota l’esquema general de garanties francès aprovat per la Comissió el passat 21 de març (70%).
La CE va concloure que la garantia estatal està «en línia» amb les condicions del marc temporal d’ajuts d’Estat durant la crisi del coronavirus.
Això és, que la garantia ‘premium’ es va incrementant per fomentar un ràpid reembors, la garantia serà concedida a tot estirar el 31 de desembre, el préstec recolzat per la garantia no pot excedir els 4.000 milions d’euros, la durada màxima de la garantia és de 6 anys i no cobrirà més del 90% del préstec i que Air France no estava en dificultats abans del passat 31 de gener.
Quant al préstec als accionistes, la CE va comprovar que està en línia amb les normes comunitàries i és una mesura «específica» per «remeiar una greu pertorbació en l’economia francesa».
La Comissió va considerar que, en absència de recolzaments públics, Air France «probablement corria el risc de la fallida».
Polítiques ecològiques
Vestager també va elogiar que França hagi anunciat plans sobre certes polítiques ecològiques en relació amb Air France, i va recordar que cada Estat membre té llibertat per «dissenyar mesures en línia amb els seus objectius polítics i les normes de la UE».
En una primera reacció, el ministre de Finances, Bruno Le Maire, va confirmar que una de les condicions és que l’aerolínia haurà de suprimir algunes de les seves línies interiors per raons mediambientals.
Notícies relacionadesEn una entrevista a l’emissora France Inter, Le Maire va explicar que Air France haurà d’eliminar les connexions per a les quals hi hagi una alternativa amb tren amb un trajecte de menys de dues hores i mitja, amb l’argument que «el cost en termes d’emissió de carboni és massa elevat».
Va puntualitzar que en alguns casos, com un Bordeus-París, podria estar justificat el viatge amb avió si és per fer un vol en correspondència des de la plataforma d’interconnexions que Air France té a l’aeroport Charles de Gaulle de la capital.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor