RESULTATS TRIMESTRALS

CaixaBank redueix el seu benefici un 83% al proveir 400 milions pel coronavirus

L'entitat explica que es tracta d'un exercici de prudència davant del previsible impacte en els pròxims trimestres

«Ho hem volgut afrontar millor abans que després, no volem arrossegar el peus», ha assenyalat el conseller delegat

zentauroepp52059406 caixabank200131104958

zentauroepp52059406 caixabank200131104958 / Miguel Lorenzo

4
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

El Grup CaixaBank va obtenir en el primer trimestre de l’any un benefici de 90 milions d’euros, un 83,2% menys respecte al mateix període de l’exercici anterior, després d’haver realitzat una provisió extraordinària de 400 milions per l’afectació que en els pròxims exercicis pogués tenir la pandèmia del coronavirus. Sense aquesta provisió, el resultat hauria donat un benefici net de 370 milions. A més, l’entitat ha deixat sense efecte els objectius financers previstos per al 2021.

«El titular és la caiguda del 83,2%, però ens pugen els ingressos ‘core’ i ens baixen les despeses, la velocitat de creuer és bona. Hem fet la provisió des d’una situació de fortalesa, ho hem volgut afrontar millor abans que després, no volem arrossegar els peus», ha apuntat en la presentació telemàtica de resultats Gonzalo Gortázar, conseller delegat, que ha remarcat que es tracta d’un exercici de «prudència».

La provisió s’anirà «actualitzant». «No acaba aquí ni per a nosaltres ni per a ningú del sector», ha apuntat Gortázar, que va dir que l’impacte principal que vol cobrir aquesta quantitat estarà en «pèrdues creditícies».

«Hem d’anticipar empreses i persones que no puguin pagar els seus deutes a què ens enfrontarem, pimes i autònoms és el sector més afectat, les mitjanes i grans empreses té mes matalàs i capacitat de resistència», ha desgranat.

Malgrat tot, va descartar que l’entitat pugui acabar en pèrdues aquest 2020. «Continuem estant en positiu, no preveiem entrar en pèrdues en absolut», ha afirmat.

Gortázar ha assegurat que la crisi ha agafat Caixabank «amb els deures fets», que la seva «liquiditat s’acosta als cent mil milions» i que es tracta d’«una dada clau en una crisi com aquesta».

El trimestre

Més enllà d’aquesta situació, el resultat del trimestre, segons va explicar, reflecteix la bona marxa comercial fins a mitjans de març, quan es va decretar l’estat d’alarma. Destaca el creixement dels ingressos core en l’evolució interanual, que se situen en 2.045 milions d’euros (+0,9%), després d’una sòlida evolució fins al mes de febrer, ja que creixien a un ritme del 3,7%.

A més també incideix en els resultats una altra partida de 109 milions d’euros associats a prejubilacions acordades a finals de febrer per a 229 empleats i que generarà estalvis addicionals a partir del segon trimestre de l’any. Es tractava d’una mesura ja prevista.

Moratòries i ICO

Des de l’inici de la crisi sanitària, l’entitat ha gestionat un total de 220.000 sol·licituds de moratòria, 95.000 hipotecària i 125.000 de consum. Com a entitat associada a la CECA, ha assumit el compromís d’estendre temporalment l’ajornament del pagament del principal, tant per als col·lectius més vulnerables que estan inclosos en el reial decret llei com per a clients que s’han vist afectats per la crisi.

Gortázar va destacar que el «95% de les moratòries sol·licitades són de clients que no estan en mora, són hipoteques sanes, que es pagaran, de bons clients que ens demanen parar el rellotge, i ho fem amb molt gust».

El conseller, això sí, ha criticat durament que el Govern obligui a firmar davant del notari aquests canvis. «És un cost innecessari, no té cap sentit i és un risc per a les persones», ha assenyalat.

Gortázar ha desgranat que fins al 28 d’abril, ha gestionat 128.700 sol·licituds de préstecs de l’ICO dels seus clients per un import total d’11.140 milions d’euros i ja ha abonat 3.700 milions d’euros d’aquestes peticions.

Les peticions superen la quota assignada, però el directiu s’ha mostrat convençut que el Govern continuarà alliberant diners i ha rebutjat la idea que aquests préstecs, que estan concedint a un tipus mitjà de l’1,5% per a empreses i de prop del 2,5% per a PIME i autònoms, puguin ser un negoci.

«Atès que el perfil de risc ha pujat, no és un negoci per a la banca, és una ajuda perquè no facin fallida tot i que algunes no se’n podran sortir. Estem parlat de salvar l’economia, si miréssim de guanyar quota de mercat estaríem fent altres coses», ha aclarit.

A més, ha assenyalat que han concedit uns altres catorze mil milions de préstecs al sector empresarial «contra el nostre balanç». «Un no s’ha de quedar aquí, després cal veure com ajudem perquè aquests sectors reprenguin la normalitat», ha ressaltat.

Funcionament intern

L’entitat ha explicat que malgrat la crisi ha estat funcionant a plena capacitat com a proveïdor essencial de serveis i que el 90% de la seva xarxa s’ha mantingut oberta. Cada oficina ha comptat amb diverses mesures, com torns de teletreball o mesures de flexibilitat horària i s’ha aplicat un estricte protocol de mesures de seguretat per protegir clients i empleats.

Notícies relacionades

Actualment, un 50% dels professionals de la xarxa es troben en situació de teletreball, així com la pràctica totalitat dels empleats de serveis centrals i de les direccions territorials. A més, s’han reforçat els serveis i capacitats digitals perquè els clients poguessin realitzar operacions i consultes ‘online’ i també l’operativa dels més de 9.000 caixers de què disposa l’entitat.

Gortázar ha agraït la feina, «de vegades dia i nit», dels trenta-cinc mil treballadors del grup i ha explicat que dels 505 que es van encomanar del Covid-19, 305 ja s’han recuperat.