PRÀCTICA DE LES AEROLÍNIES

Organitzacions de consumidors alerten contra els vals per vols cancel·lats pel Covid-19

Denuncien que les companyies vulneren la legislació europea que recull el dret dels passatgers al reembors dels diners

Les aerolínies asseguren que, si no accepta aquesta fórmula, «no hi haurà diners per mantenir una indústria sana quan acabi la crisi»

foto 3621394

foto 3621394

2
Es llegeix en minuts
ACN

L’Organització Europea de Consumidors BEUC ha alertat que les aerolínies no poden imposar als seus clients vals en compensació pels vols cancel·lats per la crisi del coronavirus i recorda que els passatgers tenen dret al reembors dels diners que van pagar pels seus bitllets. Per la seva banda, l’Associació Internacional de l’Aviació (IATA) ja ha reaccionant advertint que, si no s’accepta la fórmula dels vals, «no hi haurà prou diners per mantenir una indústria sana quan acabi la paràlisi», en paraules del seu vicepresident a Europa, Rafael Schvartzman.

En declaracions a l’agència ACN, el jurista de la BEUC Steven Berger critica que moltes companyies aèries estan optant per la fórmula dels vals per afrontar les cancel·lacions massives de vols i assenyala que aquesta pràctica és «contrària a la legislació europea».

La legislació europea actual estableix que, quan una aerolínia cancel·la un vol, els passatgers tenen dret a elegir entre el reembors dels diners o un val per utilitzar posteriorment en un altre vol de la mateixa companyia. «Aquesta decisió està en mans dels passatgers i no de les aerolínies», remarca Berger. La BEUC reclama als estats de la UE i a la Comissió Europea que controlin aquesta pràctica, perquè, recorda, «els passatgers necessiten protecció».  

Mentre els consumidors demanen la protecció de la UE, la IATA ha exigit la «suspensió immediata» de la normativa europea que els obliga a reemborsar els diners als seus clients. Argumenten que així les companyies tindran «marge de maniobra per reparar els seus fluxos d’efectiu». «Si no s’opta per vals, no hi haurà prou diners per mantenir una indústria sana quan acabi la paràlisi», argumenta el vicepresident de la IATA a Europa, Rafael Schvartzman, que assegura que quan hagi passat la crisi l’opció de reembors continuarà vigent.

Cancel·lacions d’últim minut

D’altra banda, l’Organització Europea de Consumidors ha denunciat que les aerolínies esperen fins a l’últim minut per cancel·lar vols per a així forçar eals passatgers a anul·lar ells mateixos el viatge. D’aquesta manera, els usuaris queden fora de la protecció de la normativa europea i poden perdre el dret al reembors.

La BEUC critica que hi ha aerolínies que cancel·len un dels dos vols contractats (el d’anada o el de tornada) «sense explicacions» i exigeix a les companyies que donin informació correcta als passatgers. «Els passatgers estan perdent diners, perquè les aerolínies mantenen els vols tot i que la situació sigui problemàtica», denuncia Berger. En aquest sentit, reclama a les autoritats que, durant aquesta crisi del Covid-19, permetin que els passatgers obtinguin el reembors malgrat que no siguin les companyies les que cancel·lin els vols.

750.000 llocs de treball en perill a Espanya

Notícies relacionades

Aliena a aquestes reclamacions, la IATA alerta que l’impacte del coronavirus posa en perill 750.000 llocs de treball a Espanya i anticipa unes pèrdues de 13.000 milions de dòlars d’ingressos. En comparació amb Alemanya, Itàlia o França, Espanya és el país amb més llocs de treball en perill.

En el conjunt d’Europa, IATA calcula una pèrdua potencial de 76.000 milions de dòlars i estima que més de 5 milions de llocs de treball estan en perill.