11 d’ag 2020

Anar al contingut

Avions a terra

Els Governs surten al rescat de les 'seves' aerolínies

Itàlia i Noruega al rescat d'Alitalia i Norwegian i, a Espanya, Aena ajorna el pagament de l'estacionament

La patronal global Iata reclama ajuts públics de 180.000 milions d'euros per al sector

Sara Ledo

Els Governs surten al rescat de les 'seves' aerolínies

Lindsey Wasson

Ahir es va clausurar la Terminal 2 del Prat. És l’exemple pràctic que les aerolínies han deixat de volar. Les operacions es limiten a repatriar ciutadans i la tresoreria de les companyies comença a tremolar. Una situació que ha obligat alguns governs a sortir al rescat.

Un d’ells és Itàlia. Aitalia fa tres anys que està en fallida tècnica fent esforços per sobreviure i la crisi del coronavirus amenaçava de deixar-la sense alè. El Govern italià va anunciar un pla per nacionalitzar l’aerolínia, que preveu una injecció de 500 milions.

Noruega recolzarà a les seves aerolínies amb garanties de crèdit de fins a 6.000 milions de corones (490.000 milions d’euros). La meitat d’aquesta xifra anirà destinada al seu barco insígnia, Norwegian, de manera que el Govern proporcionarà una garantia de fins al 90%, mentre que les institucions financeres aportaran el 10% restant. La companyia va anunciar dimarts que havia assolit un acord amb dos bancs per assegurar un primer tram de 300 milions de corones (24,48 milions d’euros).

«No es pot garantir la supervivència de cap d’elles, ni tan sols de la més forta»

També Singapur, la Xina, Hong Kong, Austràlia, el Brasil, Nova Zelanda, Qatar, Colòmbia, Suècia, Dinamarca, Noruega i Finlàndia han compromès ajuda financera a les seves aerolínies, segons l’Associació de Transport Aeri Internacional (Iata). Les pèrdues d’ingressos ascendeixen a 252.000 milions de dòlars (230.000 milions d’euros) a tot el món.

Amb ingressos zero, les companyies han optat per reduir costos, però necessiten una injecció d’efectiu d’almenys 200.000 milions de dòlars (180.000 milions d’euros) i garanties de préstecs per a la seva viabilitat. «El transport aeri passa la seva crisi més profunda [...] Sense ajuda financera, les aerolínies faran fallida i això podria succeir en massa», alerta en una nota el president executiu d’Iata, Alexandre de Juniac. La primera en caure va ser la britànica Flybe, una línia regional similar a Air Nostrum amb una situació financera fràgil. 

El cas d’Espanya

El 24 de març, el trànsit d’Aena  va caure un 97%. Un descens de l’activitat que ha fet efecte en el gestor aeroportuari que ha dissenyat una sèrie de mesures per estalviar 95 milions d’euros al mes, parant inversions i renegociant contractes. Les aerolínies espanyoles perdran 93,7 milions de passatgers i 12.000 milions d’euros d’ingressos pel Covid-19, segons Iata.

El Govern ha habilitat una línia d’avals per 100.000 milions d’euros i Aena ha ajornat el pagament de les tarifes d’estacionament durant sis mesos sense interessos, segons va anunciar ahir el ministre de Transport, José Luis Ábalos. L’Associació de Línies Aèries (ALA) calcula que l’aparcament costa 7 milions d’euros al mes a les aerolínies, i reclama la «flexibilització» dels reemborsos per vols cancel·lats, que ja ascendeixen a 95.000, amb bons de viatge.

«Les línies aèries estem en mode supervivència, no es pot garantir la supervivència de cap, ni tan sols de la més forta», va assegurar el president de l’ALA, Javier Gándara. En el punt de mira hi ha IAG, hòlding que agrupa Iberia, Vueling i Bristish Airways. Alguns mitjans van assenyalar cap a la nacionalització de British Airways, però el govern britànic ho ha negat. Ábalos va defensar dilluns l’«espanyolitat» d’Iberia i va avançar que la UE treballa en una «proposta per al sector».