Informació de servei

Coronavirus en el treball: ¿Com demano la baixa? ¿Què passa si estic en una zona tancada?

L'advocat Nacho Parra del Col·lectiu Ronda respon alguns dels dubtes més freqüents en àmbit laboral davant de la crisi del Covid-19

zentauroepp52761797 una mujer pasea por el centro de madrid con mascarilla como 200313094207

zentauroepp52761797 una mujer pasea por el centro de madrid con mascarilla como 200313094207 / Ricardo Rubio

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La crisi ocasionada per la pandèmia del coronavirus ha interromput el normal funcionament de l’economia. Amb més de 3.000 contagis i el tancament d’escoles, centres de treball i àrees senceres, molts treballadors no poden exercir la seva jornada laboral amb habitualitat. Davant dels múltiples dubtes que han sorgit sobre com han de gestionar els ocupats una potencial situació de confinament o contagi, l’advocat del Col·lectiu Ronda Nacho Parra ha aclarit qüestions. 

Em trobo malament i les autoritats sanitàries m’han demanat que no surti de casa fins que em visitin i em diagnostiquin si tinc o no coronavirus. ¿Tinc obligació d’informar l’empresa?

En aquest supòsit no hi hauria contagi ni confinament, amb la qual cosa en principi no s’emetria el corresponent comunicat de baixa mèdica. Per això, si bé les condicions mèdiques i de salut formen part de l’esfera privada i íntima del treballador, aquest haurà d’informar l’empresa de la impossibilitat d’acudir al lloc de treball (sense que sigui exigible explicar la concreta malaltia). Evidentment, en cas que es confirmi el contagi, s’haurà d’explicar a l’Autoritats Samitàries perquè confinin si fos el cas aquells amb els quals la persona hagi estat en contacte.

¿Puc negar-me a anar a treballar després de la declaració de l’estat d’emergència?

Si no existeix ordre de confinament, o impossibilitat de desplaçament, una persona no pot negar-se a anar a treballar. Per tant, només podrà determinar-se la viabilitat de la negativa en funció de les condicions i ordres que es continguin en la declaració d’estat alarma.

Si visc en una zona en la qual han decretat confinament però treballo en una altra que no, ¿puc ser acomiadat?

En cap cas. No existeix incompliment del treballador ni condicions objectives permanents que impedeixin la prestació de serveis. En aquest cas, les actuals normes dictades no preveuen què ocorre amb aquests treballadors. Una possibilitat seria assimilar aquesta situació al confinament personal per haver estat en contacte per persona afectada pel virus, cosa que comportaria que aquests treballadors fossin declarats en situació d’incapacitat temporal, amb dret a la percepció del 75% de la base reguladora, com en el cas d’incapacitat derivada d’accident de treball.

Una altra de les possibilitats és que l’empresa presentés un procediment de suspensió de contracte per causes derivades de força major, cosa que implicaria que durant tot el procés de confinament i fins que no s’aixequessin les mesures, el treballador passaria a la situació d’atur.

¿Puc exigir a la meva empresa passar a treballar des de casa? ¿Pot l’empresa obligar-me a treballar des de casa?

El teletreball o treball a distància ha de ser necessàriament acordat entre treballador i empresa, sense que pugui ser imposat a cap de les parts. No obstant, en les condicions actuals, i atenent les recomanacions del Govern, de la Generalitat, i dels agents socials, ha de prioritzar-se i possibilitar-se el teletreball (no només per poder conciliar en cas de tenir fills en edat escolar, sinó també des d’una perspectiva de prevenció de riscos laborals).

Així mateix, en cas d’existir teletreball, l’empresa ha de proporcionar els mitjans necessaris perquè aquest pugui ser dut a terme (des d’ordinador, accés informàtic, connexions a internet, etc.).

Notícies relacionades

¿Quants dies tinc de termini per enviar els papers de la baixa a l’empresa?

El termini per entregar a l’empresa l’informe de baixa emès és de tres dies, i s’ha de remetre’s per qualsevol mitjà (ja sigui fax, correu electrònic, etc.), sense que existeixi l’obligació de fer-ho presencialment.