COMISSIÓ D'INVESTIGACIÓ

El Boeing 737 Max és «defectuós i perillós», segons el Congrés dels EUA

La cambra insta a canviar les normatives que validen els avions comercials perquè no es repeteixin tragèdies

undefined52661013 file photo  dozens of grounded boeing 737 max aircraft are s200306224442

undefined52661013 file photo dozens of grounded boeing 737 max aircraft are s200306224442 / Lindsey Wasson

1
Es llegeix en minuts

La Comissió de Transports del Congrés nord-americà ha conclòs que el Boeing 737 MAX, que té prohibit volar des de fa gairebé un any, és un avió «fonamentalment defectuós i perillós», que demostra la necessitat de reformar les reglamentacions sobre la certificació d’avions de línia. 

Pocs dies abans de l’aniversari de la tragèdia d’Ethiopian Airlines, en la qual van morir 157 persones el 10 de març del 2019, la comissió ha fet públics els resultats de la seva investigació, sense apel·lació.

La tragèdia d’Ethiopian Airlines es va produir uns cinc mesos després de l’accident de Lion Air, en el qual també van morir 189 persones i que va tenir circumstàncies similars.

El motiu era el mal funcionament del sistema antipèrdua MCAS, especialment dissenyat per compensar motors més pesants, però durant la investigació dels sinistres van aflorar altres problemes dels aparells, com la falta de redundància d’alguns sistemes, que suposen una mesura de seguretat en cas de fallada d’algun.

La comissió critica en les seves conclusions que aquestes carències es donessin per bones amb la normativa en mà, i assenyala que «hi ha una necessitat de reformes legislatives i reglamentàries». «Desenvolupar un avió comercial conforme als reglaments de la FAA però fonamentalment defectuós i perillós posa en evidència un sistema de vigilància de l’aviació que necessita canvis desesperadament», assegura l’informe.

Pressions i conflictes d’interessos

Notícies relacionades

El 737 Max no pot volar des del 13 de març del 2019, una decisió sense precedents que va provocar que l’empresa suspengués les entregues, parés la producció i destituís el seu director general.

Boeing treballava en un corrector del sistema MCAS per intentar l’aixecament de la prohibició de volar, però van anar sortint altres problemes en el ‘software’ que el controlava. A més la investigació del cas ha revelat pressions als empleats per augmentar la velocitat de producció del Max en detriment de la seguretat, pressupostos, suposicions errònies sobre tecnologies crítiques que inclouen el MCAS; l’ocultació d’informació crucial de la FAA, empreses clientes i pilots; conflictes d’interessos i la influència de Boeing en la FAA.

Temes:

Avions