INVESTIGACIÓ EN MARXA

Empleats de Boeing sobre l'avió 737 Max: «Dissenyat per pallassos supervisats per micos»

La companyia ha facilitat al Congrés dels EUA missatges interns que qüestionen l'Administració Federal d'Aviació

El contingut ratifica l'encobriment i l'engany i mostra un insultant menyspreu pels reguladors, els clients i els passatgers

zentauroepp49006420 grounded boeing 737 max aircraft are seen parked in an aeria190709214542

zentauroepp49006420 grounded boeing 737 max aircraft are seen parked in an aeria190709214542 / Lindsey Wasson

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain

Pot ser que un dia, com una au fènix, Boeing remunti el vol, però de moment el gegant aeronàutic nord-americà, sumit en una profunda crisi després dels accidents de dos dels seus 737 Max, continua en la fase de fer-se cendres.

Aquest dijous es van fer públiques als Estats Units més de 150 pàgines amb missatges interns d’empleats que la companyia ha facilitat als investigadors del Congrés i a l’Administració Federal d’Aviació (FAA per la seva sigla en anglès) que ratifiquen els esforços que es van fer per manipular i enganyar els reguladors nord-americans i internacionals que escrutaven el model. Els documents, a més, inclouen bromes sobre errors potencialment fatals i donen llum sobre una cultura en la qual prioritzava l’estalvi de despeses davant la seguretat i un insultant menyspreu.

Tot i que els correus i missatges es van entregar ja a l’octubre als investigadors federals, va ser el mes passat quan van començar a facilitar-se al Congrés i a la FAA. Alguns daten del 2013, quan el 737 Max estava en desenvolupament, però la majoria són del 2017 i del 2018, el moment en què Boeing treballava en els simuladors de vol, en l’epicentre de la crisi oberta després que a finals del 2018 i principis del 2019 dos sinistres a Indonèsia i a Etiòpia costessin la vida a 346 persones.

De l’insult a la por

En cada una d’aquestes fases els missatges són demolidors. En un del 2017, per exemple, es llegeix: «Aquest avió està dissenyat per pallassos, que al seu torn estan supervisats per mones». En un altre algú va escriure: «Em quedaré estupefacte si la FAA aprova aquesta merda». I en un altre intercanvi entre empleats del febrer de 2018, que apunta a la preocupació que hi havia per les deficiències als simuladors, un d’ells va escriure: «Als molt, molt pocs de nosaltres en el programa a qui ens interessa només la veritat, ¿posaries la teva família en una aeronau entrenada amb un simulador Max? Jo, no». El receptor va contestar: «No».

Els missatges també ratifiquen l’encobriment i un dels empleats, el 2018, va escriure en aparent referència a interaccions prèvies amb la FAA: «Déu encara no m’ha perdonat tot l’encobriment que vaig fer l’any passat». Així mateix, remarquen els esforços a Boeing per evitar que fos obligatori formar els pilots del 737 Max amb simuladors, un pas més costós que el que es va aprovar per donar-los entrenament amb ordinadors i que només aquest dimarts la companyia ha anunciat que recomanarà (tot i que la decisió final és de la FAA).

El març de 2017, per exemple, el cap tècnic dels pilots va escriure als seus col·legues que havien «de remarcar la importància de mantenir que no hi haurà requeriment de cap tipus d’entrenament en simuladors». «Boeing no permetrà que això passi», va escriure també. «Ens encararem a qualsevol regulador que intenti fer d’això un requeriment». Un empleat de màrqueting va mostrar la seva incredulitat perquè els reguladors donessin llum verda perquè els qui haguessin pilotat el 737 NG, predecessor del Max, poguessin fer només una breu formació en ordinador en comptes de fer-la en simulador. «Pots haver estat 30 anys allunyat d’un NG i tot així poder pilotar un Max. M’encanta. Això és bona part de l’estructura de costos».

Tensió, calma denúncia

La revelació dels missatges amenaça de tensar encara més la relació entre Boeing i la FAA. I, tot i que l’agència federal ha reconegut que «el to i contingut de part del llenguatge és decebedor», també ha intentat minimitzar el seu efecte, destacant que els missatges no revelen ni plantegen noves preocupacions en termes de seguretat «que no s’haguessin identificat ja com a part de la revisió iniciada de modificacions proposades per a l’aeronau». «Ens mantenim concentrats a seguir un exhaustiu procés per tornar el Boeing 737 al servei».

Notícies relacionades

Boeing també va emetre un comunicat en el qual va definir de «completament inacceptables» els missatges i es va disculpar «a la FAA, al Congrés, als nostres clients d’aerolínies i als passatgers», però també va buscar posar el focus en el present. «Havent revisat acuradament el tema, tenim confiança que tots els simuladors Max de Boeing estan funcionant efectivament».

Al Congrés, no obstant, creixen les denúncies. El demòcrata Peter DeFazio, que presideix el Comitè de Transport a la Cambra baixa, ha dit que els missatges «pinten un retrat profundament preocupant de fins on aparentment estava disposat a arribar Boeing» i «mostren un esforç coordinat des dels primers dies del programa 737 Max per amagar informació crítica de reguladors i del públic». El seu homòleg al Senat, el republicà Roger Wicker, ha advertit que «aquestes comunicacions suggereixen un menyspreu problemàtic per la seguretat entre alguns a Boeing i plantegen qüestions sobre l’eficàcia de la supervisió de la FAA del procés de certificació».