ACTE AL PORT DE BCN

ICL acabarà a l'octubre la rampa de la mina de Súria després d'invertir-hi 100 milions

La multinacional israeliana presenta la seva nova terminal al port de Barcelona, en la qual ha invertit 77 milions d'euros, i que servirà per exportar les sals dels dipòsits del Bages

icl

icl

4
Es llegeix en minuts

La multinacional minera israeliana ICL va anunciar aquest dimarts que a l’octubre acabarà la rampa d’extracció de mineral de la mina de Cabanasses, situada a Súria (el Bages), i ha revelat que la rampa, de cinc quilòmetres de longitud, ha costat uns 100 milions d’euros. Així ho han precisat als periodistes el conseller delegat d’ ICL, Raviv Zoller, i el president d’ICL Iberia, Carles Alemán, que han destacat que, quan estigui plenament operativa, aquesta rampa d’extracció de mineral permetrà duplicar la producció de la mina de Súria, al passar de 500.000 a un milió de tones de potassa a l’any.

En paral·lel, ICL anirà reduint gradualment la producció de potassa a Sallent. I és que la multinacional aspira a aconseguir a mitjà termini elevar la producció d’1,3 milions i fins i tot fins als 1,5 milions de tones de potassa a l’any de Súria. ICL va començar a perforar aquesta rampa l’octubre del 2012, i havia d’estar acabada a finals del 2014, per la qual cosa acumula diversos anys de retard. Es tracta d’un projecte de gran complexitat tècnica, ja que la rampa, la més llarga d’aquest tipus a Espanya, s’utilitzarà per transportar potassa i sal des de l’interior de la mina –a uns 900 metres de profunditat– fins a l’exterior.

La multinacional ha organitzat aquest dimarts un acte al port de Barcelona per presentar-hi la seva nova terminal, que serà operativa «a la primavera», després d’una inversió de 77 milions d’euros, segons ha precisat als periodistes el director de les obres, Iván Nogales.

La posada en marxa de la terminal portuària i de la rampa d’extracció de mineral de la mina de Cabanasses impliquen que ICL dona un impuls substancial al pla Phoenix, valorat en uns 400 milions d’inversió. Zoller ha explicat que el gruix de les inversions d’aquest pla s’ha completat, però que hi continuarà havent inversions en aspectes com ara innovació i eficiència mediambiental, entre altres assumptes.

La sal extreta de les mines del Bages, que ara es deriva als ports de Vilanova i la Geltrú i Tarragona, es canalitzarà a partir d’ara des del port de Barcelona per exportar-la a altres països. Per cada tona de potassa que s’extreu de Súria s’acumulen tres tones de sal, que necessita ser comercialitzada. La que no es comercialitzava es dipositava en runams com la del Cogulló. Després de 90 anys d’abocaments, el Cogulló s’ha convertit en una muntanya de 500 metres d’altura que ocupa una superfície de 50 hectàrees i que ICL es compromet a reduir a través de la instal·lació portuària. Es calcula que es tardaran més de 50 anys a reduir la mida de les muntanyes de sal. 

Per emmagatzemar tota la potassa que arribarà de la comarca del Bages, ICL ha construït un magatzem amb capacitat de 120.000 tones, i un altre de sal, en aquest cas de 100.000 tones.

Quant a la nova terminal portuària, la presentació de la qual ha congregat nombroses autoritats, compta amb 80.500 metres quadrats i tindrà una capacitat de càrrega anual de barcos de quatre milions de tones. ICL ja té actualment una terminal al port de Barcelona, però el 2013 va anunciar que n’anava a construir una de nova per donar sortida a tota la sal i la potassa que extreu de les mines que explota a la comarca del Bages.

Aquesta nova terminal, que ja està en període de proves, implica que es reduirà «substancialment» el nombre de camions carregats de sal i de potassa que circulen actualment per les carreteres del Bages, que ara són d’entre 70 i 80 al dia.

La presidenta del port, Mercè Conesa, ha ressaltat la important inversió feta per ICL a Barcelona i ha recordat que el port també ha fet les inversions necessàries per ampliar el calat del moll Álvarez de la Campa, on hi ha la terminal, fins als 14 metres.

Notícies relacionades

El president d’ICL Iberia, Carles Alemán, ha destacat l’aposta d’ICL per Catalunya malgrat les «incerteses» dels últims anys, i ha afegit que la multinacional serà «capaç de produir sal i potassa sense llançar més sal a les muntanyes». Per la seva banda, tant el secretari general d’Indústria del Govern, Raúl Blanco, com el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, han agraït el compromís inversor d’ICL amb Barcelona i amb la comarca del Bages.

Calvet ha substituït en l’acte el president de la Generalitat, Quim Torra, que no hi ha pogut acudir per encapçalar una reunió de coordinació pel temporal. L’expresident català Artur Mas, els exconsellers Lluís Recoder i Ferran Mascarell, l’exdirigent de CDC David Madí o bé el president d’Ercros, Antoni Zabalza, han sigut algunes de les personalitats que han acudit a l’acte, al qual ha assistit també el tinent d’alcalde de Barcelona Albert Batlle.

Temes:

Empreses