Dubtes en el comerç

Només 1 de cada 10 productes van reduir el preu pel Black Friday

Els descomptes flaix prenadalencs van complir el seu objectiu de desestacionalitzar però sense arribar a les previsions de vendes

zentauroepp51096949 cartel publicitario del black friday que anuncia hasta un 80191127182628

zentauroepp51096949 cartel publicitario del black friday que anuncia hasta un 80191127182628 / Maria Jose Lopez

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’eufòria compradora del passat Black Friday del 29 de novembre va acabar amb més enrenou que descomptes. Almenys és el que conclou un estudi fet a Espanya per la firma Minderest, que es va encarregar d’analitzar 13 milions de preus a 500 webs durant 15 dies abans de la data assenyalada i comprovar les dades amb les de l’any anterior. Les conclusions han sigut demolidores; només un de cada 10 productes va tenir un preu més baix. De l’anàlisi s’extreu que més del 83% dels productes no van variar de preu, un 9% el va reduir i el 7% el va incrementar. Les advertències dels experts prèvies al divendres d’eufòria es van confirmar a la pràctica.

Els primers balanços de vendes prenadalenques confirmen que les vendes han crescut globalment i s’ha complert l’objectiu de desestacionalització en què confiaven la majoria de comerciants. Però l’atonia general del consum es manté i el creixement és menor que en anys anteriors. 

La firmaMinderest ha fet un estudi per esbrinar si els preus van pujar o van baixar 15 dies abans del divendres negre i ho ha comparat amb les dades de l’any passat. En l’estudi s’han analitzat 13.032.264 de preus, el 14 de novembre a les 12:00 i el 29 de novembre a la mateixa hora.

Una de les primeres conclusions que s’extreuen de l’anàlisi realitzada per Minderest és que el Black Friday del 2018 va comptar amb un percentatge més gran de productes rebaixats, ja que el 9,97% va abaixar els preus l’any passat davant el 9,36% que ho va fer aquest any. Aquells productes que van baixar de preu ho van fer en un 12,38% de mitjana. De la mateixa manera, és destacable que el 83,37% dels preus analitzats en aquesta campanya no va variar el preu. El 2018 aquesta xifra amb prou feines va variar i es va situar en un 83,65%. També és ressenyable que el 7,27% va apujar els preus el passat 29 de novembre respecte a 15 dies abans, mentre que l’any passat el van pujar el 6,37%. De mitjana, si es comparen pujades amb baixades, la tendència aquest 2019 va ser una baixada del -2,58% mentre que el 2018 aquesta baixada va ser del -3,15%. Malgrat aquestes dades demolidores, el cert és que a determinats productes les rebaixes sí que es van aplicar com prometien, però en termes globals les firmes de distribució van aprofitar la prerebaixa d’hivern per fer el seu agost particular. 

L’especialitat de Minderest és comprovar si realment una oferta ho és. Segons les dades extretes, Amazon va ser la web més sol·licitada la setmana del Black Friday (del 25 de novembre a l’1 de desembre) amb un 22,83% de les cerques, seguit de MediaMarkt (6,23%), PcComponentes (5,63%), El Corte Inglés (3,69%) i Carrefour (1,38%). El producte estrella en les recerques va ser el Garmin 735XT Forerunner.

El ‘top cinc’ de les marques més sol·licitades aquesta campanya va estar format, en primer lloc, per Samsung amb el 4,64% de les cerques. En el segon lloc, Xiaomi (3,22%) i tercer, LG (1,83%). El quart lloc al pòdium de marques el conforma amb un 1,78%, Apple i el cinquè, Cecotec (1,61%). Els usuaris aquest any anaven rere la pista de l’oferta a Amazon del Garmin 735XT Forerunner en primer terme. L’Asus TUF Gaming FX505GT-BQ024 de PcComponentes ha tingut el segon lloc i el tercer ha sigut per a Echo Dot 3a generació d’Amazon.

Segons Antonio Tomás, conseller delegat de Minderest, malgrat que els descomptes han sigut globalment baixos a la pràctica «un consumidor que compari preus haurà pogut estalviar de mitjana un 12%».

Notícies relacionades

Minderest opera a més de 30 països, i entre els seus més de 200 clients es troben 10 dels 25 ‘retailers’ europeus més grans, entre aquests, Carrefour, Auchan, Decathlon, HP, Royal Canin i Leroy Merlin. Són les empreses de distribució les primeres interessades en conèixer el nivell de preus dels productes per establir les seves estratègies promocionals i la seva política de compres.

L’estudi de Minderest no és l’únic que apunta a la inconsistència de moltes de les ofertes de Black Friday. L’expert en distribució i professor de l’IESE José Luis Nueno recordava a aquest diari fa unes setmanes que un altre estudi realitzat al Regne Unit i divulgat en ambients acadèmics va concloure que «prop del 70% del que es compra en un Black Friday es pot trobar durant les setmanes anteriors per preus més baixos. És a dir, que sí que hi ha productes descomptats, però que no és el moment de l’any en què els productes estan més rebaixats».