21 febr 2020

Anar al contingut

La festa del consum

La processó del Divendres Negre

Cues als emprovadors i a les caixes de gegants de la distribució com Primark, Zara o H&M

Sara Ledo

La processó del Divendres Negre

Dia de pluja a Madrid, però Black Friday, amb tot el que això significa. Compres, descomptes i gent, molta gent. Després d’una setmana d’ofertes i descomptes a les botigues i per internet, i malgrat que dijous hi havia qui reconeixia que no gosaria anar de botigues el Divendres Negre per evitar la gentada, la jornada ha sigut una processó. «Farem un volt i si veiem alguna cosa doncs...», reconeixia Laura Fernández en companyia de les seves amigues.

La Gran Via de Madrid es va omplir. Sobretot les grans botigues, com Primark, Zara o H&M. Hi havia cues als emprovadors i cues per pagar. «I això que som molts», reconeixia el dependent d’un d’aquests gegants. «Aquesta setmana ha sigut fluixa però perquè tothom estava esperant a avui», va agregar.

I això malgrat que Greenpeace va mirar de boicotejar la jornada amb una gran pancarta en plena Gran Via madrilenya per protestar contra la «festa del consumisme» i la seva relació amb la crisi climàtica. La protesta de l’oenagé a Madrid no va ser aïllada. A Barcelona, la plaça de la Universitat també va viure el seu particular Divendres Negre per protestar contra el consumisme desbocat. Segons les dades de l’Agència Europea del Medi Ambient, l’any 2017 la indústria tèxtil va generar més de 600 quilograms de CO2 per habitant, la qual cosa la convertiria en la segona més contaminant a escala internacional.

L’artèria principal de Madrid era plena, però als voltants els va costar engegar. A Fuencarral hi havia qui reconeixia que al matí el dia havia sigut una mica fluix (per ser Black Friday), però el cert és que a la tarda hi costava caminar. «La gent amb aquest dia [de pluja] també va molt a un centre comercial o compra ‘online’, això és el que jo he fet», reconeixia la dependenta d’una botiga una mica més petita.

Alguns gegants com Zara van iniciar online els seus descomptes a les 22 de la nit. Andrea van Schermbeek va comprar llavors, i no degués ser l’única perquè en molts moments l’aplicació es col·lapsava, segons va comptar. N’hi ha de més organitzades, com Virginia Suárez, que va seleccionar les peces que havia vist a les botigues prèviament –en el seu cas, a Mango, Douglas i Massimo Dutti–, les va guardar al carro de cada aplicació i divendres al matí les va comprar via ‘online’ «per evitar anar a la botiga».

Suárez en dona una pista. I és que el gran dia no només és divendres, sinó que també començarà a ser-ho dilluns, quan se celebra el Cyber Monday, perquè les botigues que no han venut suficient aquest cap de setmana treuen els productes dilluns amb un descompte més gran «per eliminar estoc». «L’any passat ens vam comprar una televisió que costava 750 euros a 500», diu, orgullosa.

Descomptes, però no gangues

La gran ganga no és fàcil trobar-la, almenys no en el Black Friday, dia del qual molts usuaris es queixen que els descomptes són mínims. «Hi ha descomptes, però del 20% a tot estirar, ¡això no és Amèrica!», adverteix Manuel González al parar a dinar després d’estar tot el matí fent voltes». Voltes productives. El resultat ha sigut moltes bosses plenes de roba, una maleta, un perfum... «Així ja em trec els Reis del mig», es justifica.

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha monitorat els preus de més de 25.000 productes i la conclusió ha sigut: «Pocs canvis en la Black Week». Tot just un de cada cinc productes és ara més barat, mentre que gairebé un de cada tres estan ara més cars que en algun moment dels 30 dies previs. La imatge de les botigues no fa aquesta sensació. «Sembla que sigui gratis gairebé tot», com deia amb ironia una clienta.