Liberalització 2020

La francesa SNCF i Air Nostrum competiran amb Renfe en l'alta velocitat

zentauroepp33783099 ave renfe generico171003181654

zentauroepp33783099 ave renfe generico171003181654

1
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El Consell d’Administració d’Adif ha assignat aquest dimecres capacitat al consorci format per Ilsa, societat propietària de AirNostrum, i Trenitalia, i la francesa SNCF per competir amb Renfe a partir del 14 de desembre de 2020, quan es produeixi la liberalització del sector ferroviari a Espanya.

D’aquesta manera, el grup format per l’espanyola Talgo i Globalia, amb recolzament financer Trilantic (accionista majoritari de Talgo) s’han quedat sense el seu tros de pastís de la liberalització.

Competència privada

L’obertura a la competència privada al tren a Espanya augmentarà la capacitat dels tres corredors d’alta velocitat en un 65%. La nova planificació suma 165 circulacions per sentit i dia als tres corredors, davant els 99 actuals.

Notícies relacionades

En concret, en el trajecte Madrid-Barcelona s’establiran un total de 53 trens diaris, davant els 27 de mitjana actuals. A més, en el trajecte Madrid-Toledo-Sevilla-Màlaga es preveu augmentar un 75% la capacitat amb 61 circulacions diàries, mentre que en el Madrid-Llevant (València i Alacant) l’alça serà del 40%, fins a les 53 circulacions.

Pròxims passos

A partir d’avui, Adif negociarà amb els guanyadors els acords marc per a l’explotació de les línies, un procediment que ha de finalitzar abans del 15 de març de 2020, data en què hi hauria d’haver aprovades les adjudicacions perquè a partir del 14 de desembre del 2020 es posi en marxa la liberalització del sector. Tot el procés està subjecte a l’aprovació de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i, també, a què les no adjudicatàries no impugnin les assignacions; en aquest cas es podrien retardar els temps. 

Temes:

Adif Renfe Trens AVE