Liberalització 2020

Adif deixa una porta oberta a l'AVE nocturn

L'empresa preveu elevar els seus ingressos pels cànons en un 30% entre 2020-2025

La companyia establirà un "sistema de bonificacions" segons el trànsit per reduir els cànons

1
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

¿Un AVE nocturn? La liberalització ferroviària a què Adif va donar el tret de sortida la setmana passada obre la porta a molts canvis, entre els quals hi ha una possible ampliació d’horaris o una rebaixa als bitllets, tot i que de moment són tot possibilitats; l’únic real és que el 14 de desembre del 2020 Renfe transitarà per les vies amb competidors.

Segons la presidenta d’Adif, Isabel Pardo de Vera, l’empresa parla gairebé diàriament amb tota mena d’empreses: fabricants de material rodador, operadors, fons d’inversió... que s’interessen per diverses propostes, des d’un AVE més lent del que és habitual que gasti menys energia i que tingui un manteniment menor, una cosa que descarten, fins a un AVE a la nit: "Estem oberts a estudiar qualsevol ampliació d’horari per a l’alta velocitat que no interfereixi en el manteniment de les vies que realitzem a la nit", assegura Pardo de Vera.

També deixen la porta oberta a altres trajectes més enllà de Madrid amb Barcelona, Llevant i Sevilla i Màlaga. "Aquestes són les connexions prioritàries, però si un operador vol Madrid-Orense ho podrà fer; estem acabant les obres i d’aquí res estarà Galícia sencera, també València-Barcelona", va explicar en una trobada amb mitjans de comunicació Pardo de Vera.

Notícies relacionades

Adif pretén incrementar els seus ingressos per cànons en un 30%, des dels 500 milions d’euros actuals, entre el 2020 i el 2025, amb la liberalització que elevarà la capacitat en un 65%. Al setembre, la companyia anunciarà la seva proposta de cànons ferroviaris (peatges que Adif cobra als operadors per l’ús de les infraestructures) per a aquest quinquenni. Serà un nou model que haurà de ser aprovat pel Congrés. Els cànons actuals estan fixats sobre els pressupostos prorrogats i, per tant, estan calculats sobre uns costos de manteniment inferiors; en els últims anys els costos s’han incrementat, de manera que els cànons previsiblement augmentaran, tot i que el seu impacte "no serà significatiu", segons Pardo de Vera.

I no ho serà, principalment, perquè Adif ha dissenyat un "sistema de bonificacions" per incentivar tots els operadors a l’incrementar-se el trànsit de tota la xarxa. Una cosa que podria reduir els cànons i, per tant, el preu dels bitllets.

Temes:

Adif Renfe