DIVORCI COMPLEX

Riscos del 'brexit' per sectors econòmics

Els aranzels i el control de duanes compliquen el comerç

La falta d'una regulació comuna posa en alerta al sector químic i farmacèutic

zentauroepp41763592 frk9114  sindelfingen  alemania   24 01 2018   vista de la l181126171018

zentauroepp41763592 frk9114 sindelfingen alemania 24 01 2018 vista de la l181126171018 / FRANZISKA KRAUFMANN

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Després del divorci, el Regne Unit es quedaria fora de la unió duanera, del mercat únic i de les regulacions comunes. De les telecomunicacions –el ‘roaming’ o les tarifes– a la televisió –la retransmissió audiovisual britànica–, es podrien quedar en uns llimbs amb especials efectes en sectors com l’automoció, l’agroalimentari i el químic, els serveis financers o el transport. 

Automoció

El Regne Unit és el tercer mercat per a Espanya en exportació de vehicles, darrere de França i Alemanya. Espanya exporta més de300.000 automòbilsanuals a les illes britàniques per valor de 3.600 milions d’euros, segons Anfac. A més, compta amb una forta presència d’empreses espanyoles de components, com Gestamp o Antolín. Un brexit sense acord provocaria l’establiment d’aranzelsd’entre el 0% i el 22% (amb una mitjana del 10%) i deixaria de ser autoritat reconeguda per a l’emissió d’homologacions de tipus Unió Europea.  

Agroalimentari

El sector agroalimentari suma, al costat de l’automòbil, gairebé el 50% de les exportacions al Regne Unit. Fruites (cítrics i fruites d’os), hortalisses i fruits vermells, kiwi o caqui, a més de vi i most, oli d’oliva i carn de porcí. Segons la llista del Govern britànic de productes amb aranzels, els cítrics i el vi se salven, però els plàtans, la carn o el peix, no. A més, al ser peribles, es poden veure afectats a les duanes, per la qual cosa el Govern ja inclou en el seu pla de contingència «un sistema simplificat de certificats d’exportació».

Indústria química

El 2018, Espanya va exportar 1.465 milions d’euros en productes químics (per a neteja, pintura, etc.) al Regne Unit, i va importar per valor de 2.008 milions d’euros. La complexitat de les noves relacions comercials i els aranzels preocupen al sector, però sobretot l’inquieta la legislació. El registre de productes a les agències europees es perd i sense ell no hi pot haver comercialització. Una cosa similar al que passa amb la indústria farmacèutica. Segons la CE, un 95% dels productes ja compten amb els canvis normatius necessaris per comercialitzar el medicament a la Unió Europea i al Regne Unit, per la qual cosa no hi haurà desproveïment a Espanya. «Si hi ha impacte serà pitjor per als pacients al Regne Unit que per a Europa», diu Itziar Sanz, directora d’internacional de Farmaindustria. Però el problema augmenta després amb la lliure circulació de treballadors i dades, la qualificació dels metges, la vigilància dels fàrmacs quan ja estan en circulació...

Serveis financers

Els serveis de banca, assegurances o valors que prestin entitats britàniques a la Unió Europea o entitats de la Unió Europea al Regne Unit es podrien veure afectats. Lesentitats britàniquesa Espanya s’hauran d’adaptar als règims de tercers països per continuar prestant serveis aquí. Per donar seguretat als clients, el Govern ha establert que lavigència dels contractesno es vegi afectada per la sortida.

Turisme

Notícies relacionades

Sens dubte, un dels sectors que més preocupa una possible sortida sense acord és el del turisme, ja que el Regne Unit és el principal emissor de turistes amb un 20%, aproximadament, de les entrades i de la despesa total a Espanya. La connectivitat aèria i els visats entre els dos països són dos dels principals temors.A més, un brexit dur deixaria d’aplicar les tarifes d’embarcament i determinades prestacions per a vols dins de l’Espai Econòmic Europeu. En aquest sentit, al seu pla de contingència, el Govern preveu el manteniment d’aquestes tarifes fins al 28 de febrer de 2020. En l’àmbithoteler, el principal temor és una eventual caiguda de la lliura perquè Espanya no pot competir en preu. 

Transport

En un escenari sense acord, els camions estarien sotmesos a una nova realitat duanera i impositiva que farà les comunicacions més lentes (tot i que la possibilitat d’avançar les sol·licituds duaneres abans del ‘brexit’ millorarà les coses). Fins al 30 de desembre del 2019 es mantindran les mateixes condicions que ara i Brussel·les vol estendre’l fins al 31 de juliol del 2020. També per aire. Més del 50% de les accionsd’Iberia  pertanyen al grup britànic IAG, la qual cosa provocaria que perdés automàticament la capacitat d’operar vols entre dues ciutats de la Unió Europea quan el Regne Unit sigui un país tercer. Brussel·les ha donat un termini de fins al 30 de març de 2020 per solucionar el problema, tot i que ha proposat estendre’l fins al 24 d’octubre.