infraestructures

La licitació d'obra pública va augmentar un 52% en el primer semestre

Catalunya va ser la primera comunitat amb 484,6 milions licitats, segons dades de la patronal Seopan

2
Es llegeix en minuts

La licitació d’obres per part de les administracions públiques es va disparar un 52,4% en la primera meitat de l’any, fins a suposar 9.900 milions d’euros, impulsada per la construcció de líniesd’alta velocitat i les cites electorals celebrades en els mesos d’abril passats i maig. L’obra pública es va incrementar així en 3.400 milions i, d’aquesta manera, va mantenir la seva tendència a l’alça després de tancar el 2018 en màxims dels últims vuit anys, segons dades de la patronal de grans constructores i concessionàries Seopan.

Catalunya va saldar el semestre com a primera Comunitat en licitació d’obres, després de treure projectes per 484,6 milions, més del doble (159,9%) que un any abans. Es va situar així davant d’Andalusia, que va licitar obres per 458 milions, un 35% més, i de les Canàries, que va sumar projectes per 353 milions, gràcies al pla de carreteres acordat amb l’Estat. Cal destacar que una cosa és la licitació i una altra el nivell d’execució de les obres, tal com es posa de manifest en un informe de la Generalitat de Catalunya que s’ha donat a conèixer aquest dimarts.

Navarra també es cola entre les primeres comunitats promotores d’obres, amb projectes per 261 milions (un 249% més), seguida de Madrid, on per contra, la licitació es desploma un 41% fins als 260 milions.

Administracions locals

Les administracions locals i les comunitats autònomes van promoure les dues terceres parts (el 66%) de les obres tretes fins al maig, mentre que el Ministeri de Foment va licitar un altre 28%. Aquest Departament, primer òrgan inversor de l’Administració central, va treure obres per 2.779 milions d’euros en els sis primers mesos, import que més que duplica (132%) el d’un any abans.

Foment registra aquest volum de licitació malgrat no comptar amb Pressupostos per a aquest any i gràcies a l’AVE. Els treballs d’aquestes línies ferroviàries van copar gairebé la meitat de la seva inversió total, al suposar 1.259,2 milions, més del doble (147,5%) que l’any anterior. A més, el Ministeri va multiplicar per més de tres (238%) la inversió en obres de carreteres, fins a 783,40 milions.

La licitació de projectes en ports va créixer un 29,5%, fins a 244 milions, i la d’aeroports, un 28,8%, fins a 277 milions. En els dos casos, aquestes obres les costegen Ports de l’Estat i Aena i no es realitzen amb càrrec a les ‘arques públiques’.

Primer motor de l’obra pública

No obstant, les administracions locals i regionals constituïen el principal motor de l’obra pública al tancament de juny a l’escalf de les eleccions municipals i autonòmiques celebrades al maig.

Notícies relacionades

Els ajuntaments, les diputacions i els ajuntaments van licitar projectes per 3.566 milions d’euros en els sis primers mesos, un 17% més que un any abans, i el 36% del total estatal.

D’igual manera, els governs regionals, molts dels quals també van afrontar eleccions, van treure obres per 2.993 milions d’euros en aquest període, un 48,6% més i el 30% del total.

Temes:

Construcció