Anar al contingut

TRANSPORT

Segon dia de vaga al Prat entre retards i cancel·lacions

British Airways ha cancel·lat almenys vuit vols, que se sumen a les 73 cancel·lacions de diverses companyies ja previstes

Els alts serveis mínims mitiguen l'efecte de les aturades i els sindicats d'Iberia es preparen per negociar

Eduardo López Alonso

Segon dia de vaga al Prat entre retards i cancel·lacions

JORDI COTRINA

L’Aeroport de Barcelona va tornar aquest diumenge a patir retards i anul·lacions de vols a conseqüència de la vaga convocada pels treballadors de terra d’Iberia, les conseqüències de la qual van ser agreujades per la pluja de dissabte.

L’aerolínia British Airways va cancel·lar almenys vuit vols per les aturades d’Iberia. Aquestes cancel·lacions –quatre vols de sortida i quatre d’arribada– es van sumar a les 73 suspensions ja previstes. La situació va anar millorant al llarg del dia, després d’un matí de certa tensió. La plantilla d’Iberia s’ha de reunir aquest dilluns abans de reunir-se amb la direcció i estudien la possibilitat d’afrontar noves aturades a mitjans d’aquest mes. 

Dissabte es van cancel·lar un total de 46 vols més que els previstos per la vaga (62) a l’aeroport del Prat i es preveia un nombre més gran de vols, més d’un miler. Finalment, la previsió de més cues es va complir, però com era d’esperar en dates d’inici i final de vacances per a molts. Un total de 64 vols cancel·lats van ser ahir de Vueling, però la companyia va assegurar que el 80% va complir els horaris previstos.

Els passatgers afectats per retards o cancel·lacions el cap de setmana van ser gairebé 20.000. Els responsables de l’aeroport van destacar, no obstant, que s’estaven complint tots els serveis mínims programats. Iberia va voler també donar normalitat a la jornada malgrat l’aturada, mentre els sindicats van tornar a reivindicar l’ampli seguiment i l’excés de serveis mínims.

El portaveu d’UGT a Iberia Barcelona, Omar Minguillón, va afirmar que els retards i cancel·lacions de vols de dissabte van ser conseqüència més de la vaga que de la pluja: “Si només mitja hora de pluja intensa paralitzés l’aeroport seria un problema greu per a una infraestructura internacional com aquesta”.

En declaracions als periodistes a les instal·lacions de l’aeroport de Barcelona, Minguillón va descartar entrar en la “guerra de xifres” sobre el seguiment de la vaga, tot i que va remarcar l’ampli seguiment. El president del comitè d’empresa d’Iberia Catalunya, José Antonio Ramírez, va explicar que els treballadors es reuniran aquest dilluns per valorar la vaga, i va avançar que demanaran a la companyia que es reprenguin les negociaciones.
Ramírez també ha afirmat que no descarten noves convocatòries de vaga si l’empresa no està disposada a negociar: “No descartem cap escenari. Estem convençuts que això ha de tenir una solució definitiva i la buscarem de qualsevol manera”.

I mentre treballadors i direcció estudiaven les seves estratègies negociadores, els viatgers afectats patien el boicot a les seves vacances. Els més afectats van ser els que havien elegits vols amb poca competència. En aquest cas, la reubicació és més complicada per a les aerolínies.

A més, les pluges de dissabte poden tenir un efecte col·lateral rellevant. Si la causa de l’anul·lació del vol és la pluja serà difícil que els passatgers afectats aconsegueixin alguna cosa més que la compensació que l’aerolínia proposi. Però sempre és convenient presentar una reclamació si l’espera va superar les cinc hores i va suposar la pèrdua d’altres vols, per exemple.