OPERADORES

MásMóvil guanya quota de mercat a Espanya

zentauroepp42340860 l hospitalet de llobregat 28 02 2018  econom a   mobile  d a180228122220

zentauroepp42340860 l hospitalet de llobregat 28 02 2018 econom a mobile d a180228122220

3
Es llegeix en minuts
EFE / MAR GONZALO

MásMóvil és l’única de les grans operadores que durant el primer semestre de l’any ha aconseguit elevar amb contundència els seus ingressos respecte a un any abans, ja que els de Telefónica i Orange pràcticament s’han mantingut i els de Vodafone han retrocedit gairebé un 10 %.

Les grans operadores amb presència a Espanya han presentat els seus últims resultats financers aquesta setmana, cosa que permet comparar amb claredat l’evolució de totes, inclosa Euskaltel, que ha patit un descens de la facturació semestral de l’1,6 %.

D’aquesta comparativa s’extreu, per exemple, que la xifra de negoci de Telefónica a Espanya supera la de tots els altres operadors junts: l’exmonopoli va facturar el primer semestre d’aquest any 6.283 milions d’euros, mentre que Orange en va ingressar 2.624; Vodafone, 2.184 milions; MásMóvil, 792; i Euskaltel, 334,5 milions.

No obstant, els ingressos de Telefónica s’han estancat i únicament van avançar un 0,3 % entre el primer semestre del 2018 i el mateix període del 2019, mentre que els d’Orange van retrocedir un 0,6 %. El descens més acusat el va registrar Vodafone, encara afectada per la seva renúncia als drets del futbol l’any passat, cosa que va afavorir que el quart trimestre fiscal (gener-març) ingressés 1.102 milions i en el primer del seu nou any fiscal (abril-juny) facturés 1.082 milions, quantitats que, sumades, reflecteixen un descens en la xifra de negoci del 9,5 % interanual.

Aquesta és l’última presentació de resultats que es veurà afectada per la polèmica decisió de l’operadora britànica de claudicar en la batalla pels drets d’emissió del futbol i deixar que Telefónica els aconseguís tots per a aquesta i les pròximes dues temporades, després de comprometre el pagament de 4.000 milions d’euros.

Pel que fa al nombre de clients mòbils, al final del juny passat Telefónica tenia 18,69 milions de línies a Espanya; Orange, 16,38 milions; Vodafone, 13,51 milions, i MásMóvil, uns 7 milions.

En el cas de Telefónica aquesta xifra reflecteix un avançament interanual del 4,4 %; en el d’Orange, de l’1,2 %, i en el de MásMóvil, del 22,8 %, mentre que per a Vodafone es tracta d’un retrocés del 4,6 %.

Una de les variables que més busquen els analistes és la dels ingressos mitjans per client (el que al sector es denomina ARPU convergent, perquè té en compte la facturació en les diferents àrees de negoci: fix, mòbil i televisió), però entre les operadores amb presència a Espanya no es poden fer comparacions perquè ni Vodafone ni MásMóvil els publiquen.

Vodafone publica únicament els ingressos per client en telefonia mòbil (14,8 euros a 30 de juny a Espanya i 14,1 euros al Regne Unit, el seu mercat d’origen), dades que sí que es poden comparar amb l’ARPU mòbil de la francesa Orange, que al seu mercat d’origen és de 17 euros.

No obstant, aquest paràmetre no és comparable amb l’ARPU convergent que ofereix, per exemple, Telefónica per a Espanya (88,4 euros) o amb el d’Orange a França (66,9 euros) i a Espanya (57,5 euros). MásMóvil no publica dades de facturació mitjana per client, malgrat que és una mesura clau de rendibilitat.

“Telefónica està creixent d’una manera estable en el nombre d’accessos, sobretot entre els accessos més rendibles, i això ajuda que pugui aconseguir que l’ingrés mitjà per client millori significativament [...], alhora que ha aconseguit mantenir la ràtio de baixes”, ha explicat a Efe Victoria Torre, analista del Selfbank.

Notícies relacionades

Respecte a MásMóvil –que, igual que Telefónica, cotitza al mercat espanyol–, Torre considera que “una de les seves fortaleses és el ritme de creixement que està tenint”.

Per contra, Joaquín Robles, analista d’XTB, ha apuntat a Efe que la principal debilitat de MásMóvil és que “està apostant molt a l’estratègia de baixada de preus” i “pot ser que a poc a poc es trobi amb un mercat molt més madur i li costi continuar incrementant aquesta xifra de nous clients”.