mobilitzacions a l'aeroport de BCN

La meteorologia agreuja l'efecte de la vaga al Prat

Els serveis mínims mitiguen les conseqüències de l'aturada del personal de terra d'Iberia

Vueling resituarà almenys 15.500 passatgers aquest cap de setmana per la cancel·lació de vols

49234057 60

49234057 60
49234073 60

/

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Els serveis mínims decretats amb motiu de la vaga d’aquest cap de setmana del personal de terra d’Iberia a l’Aeroport de Barcelona han reduït de manera efectiva les conseqüències de l’aturadaal Prat aquest dissabte. Al migdia preocupava més l’efecte dels problemes meteorològics a l’aeroport que l’impacte de la vaga, que havia sigut esmenat per les companyies amb la reubicació de passatgers en avions més grans o altres rutes o mitjans de transport.  Segons Iberia, la vaga va tenir un seguiment del 17,5%. La UGT va assegurar que va arribar al 80% de la plantilla afectada. 

Dijous passat, el Ministeri de Foment va decretar serveis mínims del 100% dels vols domèstics amb territoris no peninsulars, el 54% dels internacionals i el 32% dels peninsulars l’alternativa de transport dels quals fos inferior a cinc hores. Malgrat aquests serveis mínims elevats, la pluja va complicar el trànsit aeri. Els controladors del Prat van iniciar al migdia mesures de regulació, cosa que es traduïa en més espai entre aeronaus en aterratges i enlairaments. Entre les 12.50 i les 13.20, les operacions d’enlairament i aterratge es van haver de suspendre per un aiguat. Aquest factor va agreujar encara més la situació. 

Cancel·lacions

Les fortes pluges van causar la cancel·lació, fins a les 20.30 hores, d’almenys una quarantena, que es van afegir als 62 suspesos per la vaga d’Iberia. D’aquests vols cancel·lats, la major part (17) van ser els operats per Vueling, la principal companyia al Prat. Iberia Handling dona servei a 27 aerolínies, entre elles Vueling, British Airways, Air Lingus i Level.

Entre els vols de Vueling afectats per la pluja van estar els de Sant Sebastià, Eivissa, Maó, Niça, Jerez, Palma i París. La tempesta també va comportar la desviació d’almenys cinc avions, dos dels quals van acabar aterrant a Girona i Reus (Tarragona). Alguns avions van arribar a acumular més de cinc hores de retard, però la sensació a l’aeroport era de gairebé normalitat. Les companyies van aplicar el sistema habitual de missatges als passatgers en cas de retards o cancel·lacions. Van recordar la importància d’informar les aerolínies del correu electrònic i del telèfon mòbil per a aquestes situacions especials.

L’aerolínia més perjudicada per cancel·lacions va ser Vueling amb almenys 15.500 passatgers implicats durant el cap de setmana, xifra que augmentarà per l’efecte de la pluja.  

Reivindicacions

Els treballadors convoquen vaga per exigir estabilitzar l’ocupació, transformant tots els empleats fixos a temps parcial en fixos a temps complet, i passar a fixos 400 treballadors eventuals d’una plantilla de més de 1.000 persones. Els representants dels treballadors creuen que això solucionaria la majoria de problemes que pateix actualment la plantilla, com l’“abús d’hores extraordinàries obligatòries” o la reorganització de torns i horaris que permetrien a la plantilla d’Iberia Barcelona treballar en “condicions dignes”. 

Notícies relacionades

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, va exigir ahir a Iberia que dilluns “reprengui les negociacions amb els treballadors de terra i posi solucions sobre la taula”. Calvet va prendre partit per la plantilla a l’assegurar que hi ha una “desproporció brutal i alarmant” entre els treballadors de terra d’Iberia de Barcelona i els de Madrid. 

Greuge comparatiu

Segons la seva opinió, hi ha un greuge comparatiu, ja que hi ha 1.000 operacions al dia a Barcelona i Iberia disposa de 2.000 treballadors “amb un altíssim índex de temporalitat”, mentre que l’Aeroport de Barajas té 1.300 operacions i 7.000 treballadors, amb menys temporalitat. Calvet va criticar que en la reunió de mediació de divendres “Iberia vingués amb les mans a les butxaques”, i va demanar que la companyia no tracti Barcelona com un aeroport de segona, ni tampoc la seva ciutadania.