Vaga 24 hores

Vaga a Renfe: els serveis mínims eviten el caos en ple canvi de quinzena

Els més afectats a Chamartín i Atocha han sigut els de Cercanías per la baixa freqüència dels trajectes

Molts usuaris han sigut recol·locats, però això no ha evitat cues als taulells

zentauroepp49078501 rodalies vaga190715084653

zentauroepp49078501 rodalies vaga190715084653

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

"Maleïda vaga", exclamaven dos passatgers davant el plafó d’horaris de trens de Cercanías a la madrilenya estació de Chamartín. Una sensació similar a la d’un altre parell de passatgers que buscaven en una altra de les pantalles de l’estació un tren a Las Rozas sense gaire èxit. "Las Rozas ja per si mateix està mal comunicat, hi ha trens cada 25 minuts i són més de 30 minuts de viatge. Avui no hi ha res fins d’aquí a una hora", explica a EL PERIÓDICO una de les afectades. "¡És una mala passada!", resumia per a si mentre el seu company li deia que anava a agafar el metro.

Aquesta ha sigut la tònica general d’aquesta jornada de vaga de trens a Madrid, normalitat dins de les incomoditats que provoca qualsevol vaga de transport. Els usuaris de Cercanías han sigut els més afectats per la baixa freqüència dels viatges, mentre que els usuaris de trens de mitjana distància i l’AVE ho han notat en els canvis de plans, amb la cancel·lació dijous de 320 trens per part de l’empresa després que Foment establís uns elevats serveis mínims al tractar-se d’una "jornada d’excepcional moviment".

La companyia va oferir als usuaris el canvi de bitllet per un el mateix dia "sempre que fos possible" o la devolució. Així, Francesc Ribot tenia un bitllet de Madrid-Atocha a Barcelona per a les 19.30 hores però li van dir que podria viatjar en el següent, en el de les 20.30 hores. "És una molèstia, perquè arribaré a Barcelona a les 23.30 hores", explica mentre espera al taulell de Renfe, al qual ha arribat per informar-se que "tot està correcte", com Marcos Fernández, que viatjarà a Alacant a les 19.20 hores, en comptes de les 16.55 hores, horari que tenia previst.

Pitjor és el cas de Carmen Hernández, que tenia un bitllet per anar en aquest mateix trajecte i l’hi van anul·lar ja dues vegades: "El problema és que tinc una combinació a Peñíscola i no puc arribar tard", afegeix. És a dir, les cues als taulells han prevalgut perquè els usuaris han volgut assegurar-se que no hi hauria nous imprevistos.  

Segons les xifres de l’operadora, només 260 treballadors dels 4.109 que podien anar a la vaga –els que no estan convocats per al compliment de serveis mínims ni els que estan disfrutant de vacances o permisos– l’han secundat durant aquesta jornada, és a dir, la incidència ha sigut del 6%. Una xifra que difereix, i molt, dels càlculs del sindicat, que assegura que més del 70% de la plantilla ha secundat aquesta jornada d’aturades.

No obstant, tots dos coincideixen que fins aquest moment la jornada s’ha desenvolupat sense incidències i amb el compliment dels serveis mínims posats pel Ministeri de Foment. Això és la circulació del 65% de trens de mitjana distància programats, el 72% de l’AVE i entre el 50% i el 75% dels de Cercanías per garantir la mobilitat dels viatgers i les mercaderies (25% del servei habitual) en ple canvi de quinzena vacacional.

Aturades parcials de CGT aquest estiu

Notícies relacionades

CCOO protesta contra l’empresa per incomplir, a parer seu, les tres principals matèries del conveni laboral firmat entre els treballadors i l’empresa: la creació d’ocupacióla reducció de la jornada i l’increment salarial, segons apunten des de la central. I afegeixen que si la direcció de l’empresa no atén les seves reclamacions, estudien "estendre les mobilitzacions durant l’estiu".

D’altra banda, el sindicat CGT ha anunciat aturades parcials de les 12.00 a les 16.00 hores i de les 20.00 a les 24.00 hores els dies 31 de juliol, 14 i 30 d’agost i 1 de setembre per protestar per un augment de les taxes de reposició, l’augment del dret a la conciliació familiar, el fre a l’externalització de serveis o el dret a la promoció interna.