17 febr 2020

Anar al contingut

El 2018

Les compres per Internet freguen els 40.000 milions d'euros

El comerç electrònic creix en 10.000 milions el 2018, un 29% més que l'any anterior

Sara Ledo

Un accés a una pàgina web de venda d’articles de moda.

Un accés a una pàgina web de venda d’articles de moda. / FERRAN NADEU

El comerç electrònic creix a un ritme imparable. L’últim any es van realitzar compres a Internet per valor de gairebé 40.000 milions d’euros, un 26,9% més que l’any anterior. Un creixement que no és nou i sembla que li queda encara un temps per arribar al seu límit. El 2017 l’increment va ser del 25,7% i el 2016 del 20,8%.

Les compres en botigues ‘online’ com Amazon o Aliexpress, però també en altres de tradicionalment físiques com El Corte Inglés, Zara o Media Mark es disparen. Entre els sectors d’activitat amb més ingressos segueixen aquells relacionats amb el turisme, com les agències de viatges i el transport de viatgers, que sumen els principals ingressos d’aquest tipus de comerç, seguits de la industrial tèxtil amb la compra de peces de roba.  

Quant al nombre de compres efectuades, el 2018 es van realitzar 692 transaccions, un 35% que l’any anterior, quan es van realitzar 514,4 transaccions, segons la CNMC.

Quart trimestre

L’últim trimestre de l’any és especialment bo per a les compres ‘online’, probablement aixecat per les compres nadalenques. No obstant, cada any, el creixement és més gran que l’any anterior. Així, en el quart trimestre del 2018 les compres per Internet van sumar 10.820 milions d’euros, un 26,9% més que en els tres últims mesos de l’any anterior. 

Els sectors d’activitat amb més ingressos van ser les agències de viatges i operadors turístics com Edreams o Rumbo, amb l’11,5% de la facturació total. Seguides del transport aeri, amb pàgines com Iberia, Ryanair o Norwegian, amb un 8,6% dels ingressos, i les peces de vestir, que es poden comprar a les pàgines de Mango o Asos, amb el 6,8% del total.

També les transaccions van apuntar alt en l’últim trimestre al sumar més de 205 milions de transaccions, un 33,2% més que el 2017. El transport terrestre de viatgers va ser el líder del rànquing per compravendes (7,6%).

Quant a la segmentació geogràfica, els webs de comerç electrònic a Espanya s’han emportat el 49,2% dels ingressos en el quart trimestre de 2018. El 50,7% restant es correspon amb compres amb origen a Espanya fetes a webs de comerç electrònic a l’exterior.

Dèficit exterior

Els espanyols compren més a l’exterior del que els estrangers ho fan a Espanya, segons la CNMC. Així, el saldo net exterior (la diferència entre el que es compra des de l’estranger a llocs webs espanyols i el que es compra des d’Espanya a l’estranger) llança un dèficit de 3.726 milions d’euros. Així, el 41,1% de les compravendes es registren en webs espanyols i el 59,0% en webs de l’estranger.

El volum de negoci de les transaccions amb origen a Espanya i dirigides cap a l’exterior va ser de 5.491 milions d’euros, un 29,3% més que el 2017, i un 95,3% d’elles tenen com a destinació la Unió Europea. Per branques d’activitat, les que copen un volum de negoci més gran des d’Espanya cap a l’exterior són el transport aeri (un 9,2%), les peces de vestir (8,7%) i els jocs d’atzar i apostes (un 5,2%).

Per la seva part, les vendes des de webs espanyoles cap a l’exterior van tenir una facturació de 1.765 milions d’euros, un 50,3% més que en el quart trimestre de l’any anterior, amb el 70% dels clients de la Unió Europea. Quant a àrees d’activitat, el sector turístic (que agrupa les agències de viatges, transport aeri, transport terrestre, lloguer d’automòbils i els hotels) acapara el 69,2% de les compres que es fan des de l’estranger.

Els ingressos de comerç electrònic dins d’Espanya (compres fetes a Espanya a webs espanyoles) han augmentat un 14,8% interanual fins als 3.564 milions d’euros. El sector turístic suposa el 21,9% de la facturació dins d’Espanya, seguit dels espectacles artístics, esportius i recreatius (7,4%) i les peces de vestir (5,9%).