competència

Els bancs centrals defensen regular l'activitat financera de les tecnològiques

El BPI alerta de l'avantatge competitiu que suposa disposar de tota mena de dades dels usuaris

google looker 76528-c8d5f

google looker 76528-c8d5f / Jeff Chiu (AP)

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les dades. Aquest és l’element essencial, conegut com “el petroli del segle XXI”,  que impulsa les grans tecnològiques i el que, segons el parer delsgrans bancs centrals del món, s’hauria de tenir en compte per regularl’activitat financera d’aquestes companyies.

Aquestes recomanacions s’inclouen en un dels apartats de l’informe econòmic anual del Banc de Pagaments Internacionals (BPI) donat a conèixer aquest diumenge. El document analitza la incorporació de grans empreses tecnològiques (les denominades ‘big tech’, com AlibabaAmazonFacebookGoogle Tencent) al sector delsserveis financers, inclosos els pagaments, l’estalvi i el crèdit. Les conclusions del BPI s’alineen amb les reclamacions de la majoria de bancs de tot el món, que exigeixen competir amb les tecnològiques en igualtat de condicions

Accés a serveis

En el costat positiu, segons l’informe, l’entrada d’aquests nous operadors “podria dotar de més eficiència el sector i millorarl’accés a aquests serveis”. Però també planteja “nous riscos”. Al capítol especial de l’informe dedicat a aquest apartat, el BPI alerta de l’accés de les ‘big tech’ a les dades de les seves actuals plataformes. “Això podria provocar una veloç transformació del sistema financer, amb l’apariciód’empreses dominants que podrien acabar per reduir la competència”, adverteixen.

Les ‘big-techs’ compten amb enormes bases de dades dels usuaris amb qui ofereixen serveis per explotar els efectes de xarxa i, alhora, generen més informació, com en una espècie de carrusel.

Inclusió financera

El BPI assenyala que aquestes companyies ofereixen “nombrosos beneficis potencials, com més eficiènciaen la prestació de serveis financers, l’agilització dela inclusió financerai la promoció d’avantatges associats en l’activitat econòmica”.

Però la contrapartida, a més d’ambl’estabilitat financera, té a veure amb la protecció del consumidor. Per afrontar aquests reptes, “es fa imprescindible aconseguir un equilibri òptim entre l’estabilitat financera, la competència i la protecció de les dades. Els reguladors han de garantir unes condicions competitives equitatives, tenint en compte les grans bases de clients i els particulars models de negoci de les ‘big tech’, segons l’informe.

“L’objectiu hauria de ser reaccionar a l’entrada de les ‘big tech’ en els serveis financers aprofitant els seus avantatges i limitant els seus riscos”, afirma Hyun Song Shin, assessor econòmic i cap d’estudis del BPI. “Les polítiques

Notícies relacionades

públiques han de formular-se aplicant un enfocament més integral que combini la regulació financera, la política de la competència i la regulació de la privacitat de les dades”, agrega.

Així que aquesta incorporació de les ‘big tech’ als serveis financers s’acceleri i deixi enrere perímetres regulatoris i fronteres geogràfiques, els responsables de les polítiques públiques necessitaran mecanismes institucionals que els ajudin a treballar i aprendre junts. La coordinació entre les autoritats —a escala nacional i internacional— “és crucial per afinar i ampliar les seves eines regulatòries”, conclou l’estudi.