ESTUDI CETELEM

La majoria dels espanyols està disposat a pagar més per un producte local

Un estudi a escala europea constata que els espanyols són els europeus que més aposten pel producte de proximitat per recolzar l'economia i l'ocupació en el seu entorn

Fruites i productes de proximitat a la Casa Ametller de Comte Borrell, 71.

Fruites i productes de proximitat a la Casa Ametller de Comte Borrell, 71. / FRANCESC CASALS

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La majoria dels espanyols pagaria més per un producte local tot i que fos més car, al considerar que afavoreix l’economia local i l’ocupació, segons dades revelades perl’Observatori Cetelem del Consumo a Europa. El 95% dels espanyols confien en els productes del seu entorn, un punt percentual per sobre de la confiança dels productes del país, mentre que només el 41% ho fa en productes importats de Corea del Sud, xifra que baixa fins al 32% per a la Xina. L’estudi de Cetelem confirma les estratègies de moltes cadenes de gran consum d’alimentació que promouen els productes de proximitat als seus prestatges. Cadenes com Carrefour corroboren que gran part de la innovació del sector d’alimentació prové dels proveïdors locals. 

El 74% dels espanyols asseguren que els productes importats amenacen fortament als productes locals, tres punts per sobre de la mitjana europea, i el 82% està d’acord que el consum local té conseqüències positives per a l’economia local, l’ocupació (80%) i l’economia nacional (74%), percentatges lleugerament superiors a la mitjana europea (77%, 70% i 64%, respectivament). Aquest nacionalisme del consumidor abona l’estratègia de les companyies a l’hora de conquerir el consumidor més conscienciat amb el seu entorn, tant des d’un punt de vista econòmic com de solidaritat mediambiental.

Mentre que els habitants de la Península Ibèrica són particularment proeuropeus (91% de Portugal i 85% d’Espanya), els romanesos, portuguesos i britànics senten predilecció pels productes nord-americans (79%, 74% i 73%). Mirant al nord del continent, a Noruega i el Regne Unit, els productes asiàtics van rebre les qualificacions més altes.

Segons revelen les dades de l’estudi, els productes locals de més consum són els d’alimentació, 86% a Espanya i 87% de la mitjana europea, seguits dels productes d’higiene i bellesa (65% i 62%, respectivament) i llar (60% i 57%, respectivament) sent el preu, amb percentatges que oscil·len entre el 53% i el 72%, i la qualitat, amb variacions entre el 52% i el 64%, els dos principals factors en tots els sectors.

Malgrat la importància del producte local, el 84% dels espanyols desitjarien la creació d’una etiqueta europea per a certs productes, xifra que baixa 10 punts per a la mitjana europea, i el 59%, 3 punts per sobre de la mitjana, considera és important però no prioritari encoratjar la compra de productes locals.

Notícies relacionades

Els països amb una tradicional preocupació mediambiental, com és el cas de Suècia (61%), Alemanya i Àustria (55%) i Itàlia (47%). D’altra banda, els països d’Europa de l’Est, on el desenvolupament econòmic encara no és sinònim de respecte per l’entorn. Així, per exemple, només el 16% dels búlgars i el 22% dels romanesos troben en el consum local l’oportunitat de fer un gest pel medi ambient.

L’estudi es va basar en entrevistes a 13.800 individus de tot Europa, amb edats entre 18 i 75 anys. El nombre d’enquestes  per país va ser de 800, excepte a França, que va ser de 1.000. La mostra és representativa a escala nacional de cadascun dels països analitzats. 

Temes:

Consum Empreses