Negoci tradicional

Jijonenca celebra 50 anys d'aliança gelatera

La companyia té com a propietaris 750 socis gelaters

El 2018 l'empresa va facturar 16 milions d'euros i va obtenir un benefici superior al milió

zentauroepp48175966 economia  javier arques jijonenca190516184407

zentauroepp48175966 economia javier arques jijonenca190516184407 / JORDI COTRINA

1
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

Una companyia que fabrica gelats i té 750 amos. Aquest és un dels trets distintius del qual estan més orgullosos els directius de Jijonenca, el principal productor de gelats artesanals a Espanya. L’empresa celebra aquest any el seu50è aniversari i commemora que fa mig segle 19 gelaters van decidir unir-se per produir més i ser més competitius. Malgrat que els inicis del grup són a Catalunya, la majoria de les famílies fundadores han estat sempre molt vinculades a Xixona, i actualment les oficines centrals i tots els centres productius –el 2012 l’empresa va tancar la seva fàbrica del Vendrell–es troben en aquesta localitat.

"La diferència entre el producte artesà i l’industrial està en la formulació. Nosaltres elaborem els nostres propis torrons i melmelades per produir els gelats", explica Pepe Abad, director general de Jijonenca. Malgrat que la seva estructura s’assembla a la d’una cooperativa, Jijonenca estàconstituïda com una Societat Anònima en la qual no hi ha cap accionista de referència. Els socis de l’empresa són, al seu torn, clients de Jijonenca que venen el producte a les seves gelateries. Alguns dels socis gelaters del grup exploten comercialment els seus establiments sota la marca Jijonenca, mentre que d’altres mantenen una denominació pròpia per als seus locals.  

Els socis de Jijonenca disposen de 900 punts de venda, i la seva presència a Espanya és especialment rellevant enl’arc mediterrani. La immensa majoria de la producció de Jijonenca va a parar als seus gelaters accionistes, mentre que una petita part es destina a clients que no formen part de la xarxa d’associats i a l’exportació. Quant a fabricar per a la gran distribució, Abad afirma que és una cosa que no encaixa en el “model artesà” de la companyia.

Estacionalitat

Notícies relacionades

El dels gelats és un dels negocis més estacionals que existeixen. La temporada alta va de l’abril al setembre, però l’activitat és realment frenètica entre finals de juny i finals d’agost. “Paradoxalment, en països del nord d’Europa on fa més fred el consum és més elevat i estable durant l’any. Aquí hem intentat moltíssimes coses, però és impossible desestacionalitzar la demanda”,reconeix el director general de la companyia.

El 2018 Jijonenca va facturar 16 milions d’euros i va obtenir un benefici superior al milió. La plantilla de la companyia oscil·la entre els 100 i els 130 treballadors segons l’època de l’any i l’empresa disposa de dos centres logístics a Catalunya, un a Andalusia i un complex industrial a Xixona.

Temes:

Alimentació