transició ecològica

El Govern central aprovarà dimarts una part del pla de mobilitat sostenible

El pressupost total per a Catalunya és de 7,3 milions, amb ajuts a la compra de cotxes elèctrics i de propulsió alternativa

Només nou comunitats han engegat el programa, que va ser aprovat pel Govern el març passat

zentauroepp40074270 francfort170912192039

zentauroepp40074270 francfort170912192039 / Martin Meissner

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern té previst aprovar dimarts que ve una primera part del pla de mobilitat sostenible (Moves), que acumula ja diverses setmanes de retard. El Govern central, a proposta del Ministeri per a la Transició Ecològica, va aprovar el reial decret que el regula el febrer, amb el repartiment per a les autonomies en funció de la seva població.

A Catalunya li corresponen un total de 7,3 milions, del qual el gruix serà per a ajuts a l’adquisició de vehicles elèctrics i propulsió alternativa, com ara gas liquat o gas natural, natural comprimit, líquid i biofuel.

La primera part que es podria aprovar en el pròxim Consell Executiu és la més petita i destinada a sectors professionals i administracions. Correspon a préstecs per als serveis de bicicletes elèctriques, dotat amb 360.788 euros; i actuacions incloses en els plans de desplaçament d’empresa, amb uns altres 505.103 euros, segons fonts de l’Executiu català.

Setmana següent

El gruix del pla es podria posar en marxa la setmana següent o, dins d’aquest mes, en tot cas. Inclou 3,2 milions per a la compra de vehicles sostenibles.  Els imports dels ajuts per a l’adquisició de vehicles oscil·len entre els 700 euros per a motos elèctriques i els 15.000 euros per a la compra de camions i autobusos amb propulsió alternativa. Els ajuts per a la compra de vehicles lleugers elèctrics se situen entorn dels 5.000  euros. Els incentius per a vehicles de gas es reserven per a camions i furgons, ja que les alternatives elèctriques no compten amb prou desenvolupament.

En paral·lel, s’exigeix als fabricants, importadors de vehicles o punts de venda un descompte mínim de 1.000 euros en la factura. Així, els potencials beneficiaris de l’ajuda estatal tenen un incentiu addicional. L’altre gran tram de recolzaments és per a infraestructures de recàrrega, amb una dotació de 3,1 milions.

Notícies relacionades

El programa està coordinat per l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE), dependent del ministeri de Transició Ecològica, i és gestionat per les comunitats i ciutats autònomes, que han de realitzar convocatòries als seus respectius territoris per al repartiment dels imports que els han sigut assignats i distribuir els ajuts entre els beneficiaris finals. Només ho han fet fins ara nou comunitats, si bé l’únic que ho va fer dins del termini previst va ser el País Basc.

Al País Basc el van seguir la Regió de Múrcia, Andalusia, Madrid (que té actiu a més el Pla MUS), Galícia, Castella i Lleó, les Balears, Melilla i Astúries. Diverses comunitats atribueixen les demores a la burocràcia i al procés de tramitació.