resultats del gegant gallec

Inditex va elevar les vendes el 3% el 2018 fins als 26.145 milions d'euros

El benefici operatiu va arribar als 5.457 milions, el 3% més que l'any anterior

La firma incrementa el 17% la dotació per a dividend als accionistes i ja ven 'online' a 202 països

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El grup gallec Inditex, propietari de la marca Zara, va aconseguir unes vendes de 26.145 milions d’euros el 2018, un 3% més que el 2017, amb un resultat operatiu (ebitda) de 5.457 milions, que va significar una alça del 3% (+11% a tipus de canvi constant). El resultat net va arribar als 3.444 milions d’euros, un 2% superior (+12% a tipus de canvi constant). El balanç anual suposa nous rècords per al gegant mundial de la moda, en un context d’alentiment del creixement com a conseqüència d’un canvi de model comercial per integrar les botigues físiques amb la venda ‘online’ i l’efecte de canvi de divises, que va retallar en tres punts els beneficis. El propietari d’Inditex, Amancio Ortega, rebrà només en concepte de dividends més de 1.600 milions d’euros. 

Les vendes a tipus de canvi constant van créixer el 7%, mentre que en termes comparables a igual nombre de botigues ho van fer en un 4% (4% en el primer semestre i 3% en el segon semestre) davant el 5% el 2017. Les vendes han passat de poc més de 13.000 milions el 2013 a aquests 26.145 milions el 2018. El president de la companyia, Pablo Isla, va destacar els creixements a tots els indicadors, "amb especial èmfasi a l’evolució de les inversions", va assegurar. Durant l’exercici, Inditex va invertir més de 1.600 milions d’euros, bona part destinats al desenvolupament de la tecnologia RFID a totes les cadenes (control de producte per radiofreqüència) i el sistema de gestió integrada d’inventaris.

La companyia prossegueix en el seu pla estratègic d’estendre la venda d’abast mundial ‘online’ per al 2020. El 2018 la venda ‘online’ va créixer el 27% fins a arribar a 3,2 milers de milions d’euros, el 12% de les vendes. La venda ‘online’ suposa el 14% del total als mercats amb venda ‘online’. "L’aposta ‘online’ no implica una caiguda dels marges, però incorpora una estructura de costos diferent. En cap cas suposa que una venda a internet sigui menys rendible que les botigues físiques", va explicar Isla. 

Inditex continua sent l’empresa espanyola que més val en borsa, amb una capitalització borsària superior als 82.000 milions d’euros. Però això no és suficient per als inversors, que exigeixen dividends alts i bones perspectives de creixement. El PER baix llasta el valor i els plans de ser l’única companyia del sector de la moda amb venda directa a tot el món el 2020 no semblen prou al·licient per als analistes internacionals. Potser per això, el consell d’administració proposarà una nova política de dividend als accionistes que recull un increment del 'payout' ordinari fins al 60% des del 50%. El dividend extraordinari total serà d’un euro per acció a distribuir amb càrrec als exercicis el 2018, 2019 i 2020. El dividend total per a l’exercici 2018 serà 0,88 euros per acció, la qual cosa suposa un increment del 17%.

El llançament de la venda ‘online’ global està en línia amb el previst. El març del 2018 Zara va obrir la venda a internet a Austràlia i Nova Zelanda. Al novembre va llançar la venda ‘online’ a 106 mercats. Les col·leccions de Zara estan disponibles ja a 202 mercats en total.

Previsions

Notícies relacionades

La direcció estima un creixement de les vendes comparables d’entre 4% i 6% el 2019. Les vendes en botiga i ‘online’ a tipus de canvi constant han augmentat un 7% en el període des de l’1 de febrer fins al 9 de març del 2019, en el que en la companyia consideren una mostra de la salut bàsica del negoci comercial. A més, aquesta evolució de l’activitat ordinària està aparellada a un procés de reestructuració del model global del gegant que suposa el tancament progressiu de punts de venda que no són capaços d’assumir el repte d’oferir als clients el ventall complet dels productes de les diferents cadenes de manera indiferent a internet o a la botiga física. Sota la definició d’"optimització d’espai comercial", el grup va tenir un considerable tràfec d’obertures i tancaments. En total 370 obertures, 355 tancaments (absorcions, segons l’empresa) i 226 reformes que inclouen 112 ampliacions. Al tancament de l’exercici Inditex operava un total de 7.490 botigues. El 2018 es van realitzar obertures de botigues físiques a 56 mercats.

Creixent aposta per internet

Les pàgines web d’Inditex van registrar 2.947 milions de visites l’any passat, 500 milions més que l’any anterior, i van arribar a atendre un màxim de fins a 9.500 comandes en un sol minut. Els perfils socials de les vuit cadenes del grup han sumat 22 milions de seguidors només l’últim any, fins a superar els 143 milions.

Temes:

Inditex