Anar al contingut

Automoció

El Govern espanyol obre la porta a unificar l'impost de matriculació i de circulació

Maroto presenta el pla de transformació de l'automoció que inclou la revisió de la fiscalitat dels vehicles

Sara Ledo

El Govern espanyol obre la porta a unificar l'impost de matriculació i de circulació

El Govern ha presentat un dia abans que es dissolguin les corts el Pla Estratègic de Recolzament Integral al Sector de l’Automoció, dotat amb 2.636 milions d’euros entre els anys 2019 i 2025, dels quals 515 milions seran per als dos primers exercicis. Entre les mesures que es planteja el Govern hi ha la unificació de l’impost de matriculació i de circulació, una eterna petició del sector que la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha confirmat que ja està en estudi amb la intenció d’orientar l’impost a l’ús del vehicle i no a la possessió.

"Seria una fiscalitat més orientada a l’ús. És a dir, harmonitzar els impostos per gravar només una vegada el fet imposable, davant les dues vegades que tenim ara; per tant, és un una cosa important perquè el consumidor no tingui una doble imposició a l’hora de comprar", ha explicat Maroto durant la presentació del pla de transformació del sector.

Per a això, el ministeri crearà un grup de treball amb el sector, així com amb altres ministeris com Hisenda, per "definir" la fiscalitat del futur: "No està tancada cap proposta, ja hem revisat la fiscalitat d’altres països, i veiem que perdem competitivitat perquè Espanya grava dues vegades un fet que en altres països ho fan només una", va afegir Maroto. En l’actualitat s’ha de pagar un impost de matriculació després de la compra del vehicle a partir d’una sèrie de variables com la potència o les emissions de CO2 que produeixen, mentre que l’impost de circulació es basa en calcular la potència del vehicle.

Pla de transformació

Aquesta revisió dels impostos dels vehicles és una de les cinc potes del pla de transformació del sector que ha presentat aquest matí Maroto i que es completa amb la creació d’una Taula de Mobilitat Sostenible i Connectada (fòrum de debat format per l’Executiu, sindicats i patronals del sector), l’impuls de les inversions en el sector de l’automoció a Espanya, el recolzament per a una penetració de vehicles més gran de zero i baixes emissions i el reforç de la formació professional dual.

En total, 3.636 milions d’euros per als pròxims cinc anys, 50 milions menys dels previst en l’esborrany fa una setmana. Entre ells, 1.127 milions d’euros seran per fomentar la mobilitat sostenible amb plans com Moves i Movea, així com amb un pla d’aferrallament –encara per definir– i de foment de la demanda de vehicles de zero i baixes emissions (127 milions en els anys 2019 i 2020); el rejoveniment de les plantilles amb mesures com el contracte de relleu i la participació més gran de la dona amb 422 milions d’euros de pressupost en el quinquenni (78 milions en el període 2019-2020) i el recolzament a la innovació al sector amb 1.085 milions d’euros (310 milions en 2019-2020).

La ministra assegura que dels 515 milions d’euros previstos per als anys 2019 i 2020, hi ha una part que ja ha sigut pressupostada com la que correspon als plans Moves, Movea i al contracte de relleu. La part que se’n quedaria fora seria la que té a veure amb la innovació, amb 75 milions, del Cedeti per innovar en les plantes i en la indústria auxiliar; no obstant, si no hi ha pressupostos nous es podria modificar una part dels pressupostos del Cedeti cap aquesta matèria. Sigui com sigui, Maroto reconeix que l’èxit d’aquest pla requereix uns nous Pressupostos Generals de l’Estat, així com que el Govern que arribi assumeixi aquest full de ruta com a propi.