Anar al contingut

CANVIS EN LA MOBILITAT URBANA

Cabify preveu que tots els seus cotxes siguin elèctrics en pocs anys a BCN

La companyia considera el taxi i els VTC claus per limitar l'ús de cotxes particulars a BCN

Davant l'amenaça de la precontractació amb 24 hores d'antelació la companyia preveu operar a Espanya com a plataforma de taxis convencional aquest any

Eduardo López Alonso

Cabify preveu que tots els seus cotxes siguin elèctrics en pocs anys a BCN

La firma de lloguer de vehicles amb conductor (VTCCabify està disposada que tots els seus automòbils siguin elèctrics en pocs anys i a participar activament en la transformació de la mobilitat urbana de Barcelona. Però a canvi que es respecti el seu model de negoci i es pugui evitar la temuda precontractació amb 24 hores d’antelació. El marc regulador del sector del taxi i del VTC en discussió amenaça de desestabilitzar el transport ciutadà i la supervivència de les empreses del sector. La firma espanyola Cabify va aprofitar aquest dijous aquest clima de pressions i amenaces per reivindicar-se i exposar el seu creixement com a principal aval davant les pressions del taxi, que té por dels nous competidors. Cabify va divulgar les seves últimes xifres: un milió de clients en l’entorn de Barcelona, una flota d’un miler de taxis i creixement superior al 100% entre el 2017 i el 2018.

Mariano Silveyra, director de Cabify a Europa, admet que l’Administració ha caigut en mans del sector del taxi i la seva capacitat de mobilització i mostra dificultats per buscar solucions de futur per a la mobilitat a les ciutats. "Qualsevol limitació al creixement de les firmes VTC no va enlloc, la demanda continuarà creixent i els VTC i els taxis seran la principal alternativa de mobilitat quan s’impedeixi l’accés al centre de les ciutats", opina Silveyra. Preguntat sobre la possibilitat que l’Administració exigeixi als VTC que siguin elèctrics en quatre anys respon ràpidament: "Doncs encantats. De fet no crec que triguem quatre anys, ho farem molt abans". No hi ha gaires cotxes elèctrics ni infraestructures, però Cabify estaria disposada a instal·lar infraestructures elèctriques per a la recàrrega dels seus cotxes i liderar la descarbonització de la ciutat. 

A més de llançar la proposta, Cabify es prepara per a diferents escenaris legals. La batalla als tribunals es dona per feta en el cas que el model es trenqui i s’imposi la precontractació de serveis amb temps. Si la Generalitat canvia l’actual normativa de les llicències VTC haurà d’assumir, tal com va anunciar la patronal Unauto, les indemnitzacions que els professionals demanaran a Catalunya i que ascendeixen a 1.100 milions d’euros. En qualsevol cas, Cabify està disposada a quedar-se al mercat i transformar-se en una firma moderna de taxis. "Caldrà reavaluar totes les alternatives, Cabify pot desenvolupar el mercat de les motos elèctriques, els patinets i fins i tot del taxi tradicional. A Sud-amèrica som els principals competidors en plataformes de taxis, més que de VTC, i serà una cosa que també farem aquí. Aquest model el portarem a Espanya aquest any", assegura Silveyra. 

I mentre l’amenaça d’una ciutat col·lapsada pels taxis tenalla la negociació i la recerca de solucions, part dels consumidors recolzen l’aposta VTC a BCN. Silveyra assegura que malgrat la irrupció del fenomen VTC, el taxi ha crescut un 25% en els últims dos anys. Segons la seva opinió aquest fenomen no s’explica només per l’auge del turisme, també per l’aparició d’una nova demanda de clients. "Una part de la població veu inviable l’ús del cotxe particular diàriament. Alguns l’utilitzen només els caps de setmana i d’altres no es plantegen ni tan sols adquirir-ne un. Ells han recorregut als VTC. Però utilitzen els VTC a l’anada i a la tornada agafen un taxi o una bicicleta", explica Silveyra. La idea general és que les noves formes de mobilitat alternatives n’afavoreixen d’altres, i que en aquesta equació el cotxe particular és el gran perdedor.