AUTOMOCIÓ

El cotxe busca la mobilitat més sostenible

L'oferta d'automòbils híbrids i elèctrics comença a prendre cos al mercat espanyol

Comprar un cotxe dièsel o gasolina continua sent una opció interessant en els pròxims 10 anys

1501668698875

1501668698875

4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

Les preguntes més recurrents des de fa uns mesos entre familiars i amics són: ¿Quin cotxe em compro? ¿Em puc comprar un dièsel? ¿És el moment d’apostar per un híbrid, un elèctric?. El sector de l’automòbil està fent un gir, industrial i tecnològic. Potser també de concepte. L’escàndol del dieselgate va obrir la Capsa de Pandora i després de la demonització (errònia) del gasoil va començar a carrera. Les principals conseqüències són una incertesa i descontrol al mercat (que el mes passat va encadenar tres mesos de descens després de fixar els rècords el juliol i l’agost). 

L’usuari està despistat. Abans es comprava el cotxe que li agradava (o el que li agradava a la seva parella) i ara ha de tenir en compte altres paràmetres. La nova normativa d’emissions WLTP (que va obligar a homologar de nou tots els cotxes nous), més restrictiva en matèria de CO2, les prohibicions de circulació en moltes ciutats sota el paraigua de la protecció del medi ambient, el preu dels carburants, les infraestructures de recàrrega (en el cas d’elèctrics). Són molts aspectes a considerar que, al final, provoquen dubtes, molts dubtes. 

El tema mediambiental sembla que serà el gran protagonista. I l’arrel del problema és en l’antiguitat dels vehicles. I en això Espanya és un dels països de la Unió Europea amb una mitjana més alta (12 anys), el que converteix el nostre parc en un dels més perillosos en matèria ambiental i, sobretot, de seguretat. Des d’Europa  demanen una reducció d’emissions del 35% a partir del 2030, buscant rebaixar els 95 grams previstos per al 2020. El Govern espanyol va llançar una proposta en el seu treball sobre la nova llei de Transició Energètica que fixava la prohibició de vendre cotxes amb motors de combustió (incloent els híbrids) amb l’horitzó del 2040.

Dièsel i gasolina encara vàlids

Afortunadament la tecnologia i el sentit comú acaben oferint respostes per a totes les preguntes. Per evitar la filosofia de la por de les prohibicions, una cosa que a Espanya sol tenir bastant rèdit polític, cal tenir en compte que tots els fabricants estan invertint més de 53.000 milions d’euros anuals per millorar la tecnologia dels seus cotxes. De cara al 2040 totes les marques tindran un catàleg en què els cotxes electrificats seran els protagonistes, però per arribar a aquell moment encara queden 22 anys. En aquell temps hi haurà una transició energètica i per això els motors dièsel i gasolina seran perfectament vàlids per als pròxims 10 anys com a mínim.

Tenint en compte que la vida òptima d’un vehicle és de 7-9 anys, en aquell moment el client ja podrà fer el salt a l’electrificació. A més, es tracta de dues tecnologies que en els últims deu anys han baixat el seu nivell d’emisions de CO2, de NOx i de partícules en més d’un 80%. No obstant els fabricants, com Volkswagen, ja han anunciat que aquesta pròxima serà l’última generació de motors només de combustió. 

Des del Govern es proposen plans d’ajuda per a la substitució de cotxes antics (els que realment contaminen més) per nous. Insuficients, però a tenir en compte. El nou pla VEA (Vehicles d’Energies Alternatives) s’havia de posar en marxa ben aviat, però fins que no s’aprovin els Pressupostos Generals de l’Estat, ni un euro. Mentre això no passa, els ajuts arriben des de les comunitats autònomes, que aquest any invertiran més de 22 milions d’eurosMadrid ofereix entre 500 i 5.000 euros per a la compra de vehicles propulsats per energies alternatives. Catalunya desenvolupa programes d’ajuda a la instal·lació de punts de recàrrega i el 2019 invertirà 5,8 milions segons apunta en un estudi La Tribuna d’Automoció. Per a l’usuari no hi ha pla. Andalusia s’emporta la palma amb gairebé set milions d’euros entre instal·lacions i ajuts directes. 

Mirant al mercat, cada vegada apareixen més solucions com la microhibridació (ajuda elèctrica al propulsor en alguns moments), que permet que els motors dièsel i gasolina poder ser considerats  ‘ECO’. Audi, Hyudnai i Kia treballen aquesta tecnologia en aquesta ‘transició’.

Amb això el panorama que se’ns obre a l’hora de comprar un cotxe d’etiqueta ‘ECO’ o d’emissions '0’ és molt ampli. Com a ‘ECO’ hi ha disponibles al mercat els híbrids, mentre que amb etiqueta de zero emissions apareixen els elèctrics purs, els híbrids endollables i els d’hidrogen. Els híbrids engloben combinació de motor elèctric i de combustió (incloent els microhíbrids), però també són híbrids els de gas natural (GNC) i de gas liquat (GLP). Els híbrids endollables disposen d’autonomia elèctrica d’uns 50 quilòmetres aproximadament. Hi ha oferta sostenible, i de qualitat (sense oblidar els dièsel i gasolina de nova generació).

Les propostes del mercat

HÍBRID ENDOLLABLE (ETIQUETA ‘0’)

De 34.060 € a 190.387 €: Amb autonomies en mode elèctric entre 40 i 65 quilòmetres les marques que ofereixen aquests models són: Audi (A3 i Q7), BMW (i8, Sèries 2, 5 i 7), Hyundai (Ioniq), Kia (Niro i Òptima), Land Rover (Range i Range Sport), Mini (Countryman), Mitsubishi (Outlander), Porsche (Panamera i Cayenne), Volkswagen (Golf i Passat) i Volvo (XC40, XC60 i XC90).

ELÈCTRICS (ETIQUETA ‘0’)

De 23.535 € a 96.230 €: Autonomies entre 160 i 600 quilòmetres.  Audi (e-Tron), BMW (i3), Citroën (C-Zero i E-Mehari), Hyundai (Ioniq i Kona), Jaguar (i-Pace), Kia (Soul i Niro), Nissan (Leaf), Peugeot (i-On), Renault (Zoe), Smart (Fortwo i Forfour), Tesla (Model 3, Model S i Model X), Volkswagen (Golf, Up).

HIDROGEN (ETIQUETA ‘0’)

Des de 69.000 €: L’hidrogen és una solució (per a molts la de més futur). Necessita una estació de proveïment específica. A Espanya de moment només es troba a la venda el Hyundai Nexo amb una autonomia de 666 quilòmetres. Honda oferirà el Clarity i Mercedes-Benz el Clase B.

GLP (ETIQUETA ‘ECO’)

De 9.196 € a 27.472 €: Disposa d’un motor que funciona amb dos combustibles: gasolina i gas liquat del petroli: Alfa Romeo (Giulietta), Dàcia (Duster, Dokker, Lodgy, Logan, Sandero), Fiat (500, Panda), Opel (Adam, Corsa, Mokka X), Renault (Clio), Ssangyong (Tívoli i XLV).

GNC (ETIQUETA ‘ECO’)

De 14.800 € a 46.000 €: Igual que els GLP disposen d’un motor que funciona amb gasolina i amb gas natural comprimit. Guanyen entre 180 i 500 quilòmetres d’autonomia amb el dipòsit de GNC: Audi (A3, A4 i A5), Fiat (Qubo, Fiorino, Dobló), Seat (Mii, Eivissa, Lleó i Arona) Skoda (Octavia) i Volkswagen (Passat).

Notícies relacionades

HÍBRIDS (ETIQUETA ‘ECO’)

De 15.620 € a 120.000 €: Recolzament elèctric al motor, sense disposar d’autonomia elèctrica pura: DS (DS5), Ford (Mondeo), Hyundai (Ioniq), Infiniti (Q50), Kia (Niro), Lexus (CT200, IS300, NX300, RC300, GS, RX450, LC i LS), Suzuki (Ignis i Swift), Toyota (Yaris, Auris, C-HR, Prius, Prius + i RAV4). A aquest tipus d’etiqueta cal afegir els Microhíbrids d’Audi, Porsche i Volkswagen, i queda pendent la nova homologació del Kia Sportage que utilitza la mateixa tecnologia.